Vuoden 2018 maaseutututkijatapaamisen abstraktikirja on julkaistu

Maaseudun uusi aika -yhdistys järjestää 26. valtakunnallisen maaseutututkijatapaamisen 30.–31.8.2018 Mikkelissä yhteistyössä Ruralia-instituutin kanssa, joka juhlii 30-vuotista taivaltaan. Tapaamisen teemana on Maaseudut ja kaupungit -yhdessä kestävämpiä?

Tapaamisen pääpuhujiksi saapuvat aluetieteen professori Jouni Häkli Tampereen yliopiston johtamiskorkeakoulusta, Maaseudun Tulevaisuus -lehden päätoimittaja Jouni Kemppainen sekä erikoistutkija Katriina Soini Luonnonvarakeskuksesta.

Tapaamiseen on ilmoittautunut yli 100 maaseudun tutkijaa ja kehittäjää, joiden työryhmäesityksiä kuullaan kahden päivän aikana seitsemässä työryhmässä, kertoo tapaamisen pääkoordinaattori Heli Siirilä Vaasan yliopiston Levón-instituutista.

Tapaamisen abstraktit kerättiin tänä vuonna avoimella haulla, jonka perusteella muodostettiin työryhmät. Työryhmät käsittelevät maaseutua monesta eri näkökulmasta. Käsiteltävänä ovat maaseutualueiden elinvoima, hyvinvointi, liikenne, maaseudun alkutuotannon uusiutumiskyky, maaseudun ja kaupungin monimuotoiset suhteet, maaseudun muuttuvat merkitykset sekä ruokaketjun vastuullisuus. Tapaamisen aikana kuullaan lähes 50 esitelmää eri tutkimuslaitosten ja kehittäjätahojen esittäminä. Työryhmien abstraktit on luettavissa tapaamisen abstraktikirjasta.

Tapaamisen kuulumisia voi seurata myös somesta: #muatapaa2018

Maaseudun uusi aika -yhdistyksen tavoitteena on edistää ja kehittää suomalaista maaseutututkimusta, osallistua maaseutupoliittiseen ja yhteiskunnalliseen keskusteluun ja olla mukana maaseudun kehittämistyössä. Lisätietoja yhdistyksestä ja sen toiminnasta: mua.fi