Kala- ja kasviöljylisäysten vaikutus lypsylehmien rasva-aineenvaihduntaan

Luonnonvarakeskuksen tutkijan Piia Kaireniuksen väitöstutkimuksen mukaan maidon ravitsemuksellista koostumusta voidaan parantaa lisäämällä lypsylehmän rehuun kalaöljyä tai sekä kala- että kasviöljyä. Väitöskirjatyössä tutkittiin erityisesti monityydyttymättömien n-3-rasvahappojen biohydrogenaatiota pötsissä sekä mahdollisuuksia muokata maitorasvan koostumusta ihmisravitsemuksen kannalta suotuisammaksi. Kalaöljyn lisääminen lypsylehmien rehuun yksin tai yhdessä kasviöljyjen kanssa lisäsi muun muassa terveysvaikutteisten monityydyttymättömien rasvahappojen osuutta maitorasvassa. Samalla ihmisen ravitsemukselle epäedullisten tyydyttyneiden rasvahappojen muodostus maitorauhasessa väheni. Väitöskirjatyössä tunnistettiin myös useita pötsin rasva-aineenvaihdunnan välituotteita, jotka olivat yhteydessä maitorasvan muodostumisen heikentymiseen. Maitorasvan muodostusta vähentävät ruokintaratkaisut voisivat vähentää lypsylehmien negatiivisesta energiataseesta johtuvia ongelmia.

Väitöstutkimuksesta on luettavissa Luonnonvarakeskuksen tiedote ja väitöskirja on luettavissa Heldassa.

M.Sc. Piia Kairenius väittelee 13.11.2020 kello 12 Helsingin yliopiston maatalous-metsätieteellisessä tiedekunnassa aiheesta ”Role of dietary fish oil and plant oil supplements in ruminal lipid metabolism and fish oil induced milk fat depression in lactating cows”. Väitöstilaisuus järjestetään osoitteessa Metsätieteiden talo, Raisio-Sali, LS B2, Latokartanonkaari 7, Helsinki. Vastaväittäjänä on professori Veerle Fievez Ghentin yliopistosta Belgiasta. Kustoksena on professori Aila Vanhatalo. Väitöstilaisuutta voi seurata etäyhteydellä: Zoom: Meeting ID: 61 228 370 917, Password: 992299.

Väittelijän yhteystiedot: Johtava asiantuntija Piia Kairenius, piia.kairenius@luke.fi