Muinaisia aarteita Suomen museoiden kätköissä

Nuorison parissa suureen suosioon noussut tubettaja, teologian tohtori Ville Mäkipelto on julkaissut kaupallisessa yhteistyössä Kotona kulttuurissa -hankkeen kanssa videon, jossa hän tutustuu Suomen museoiden kätköistä löytyviin muinaisen Lähi-idän arvokkaisiin aarteisiin.

Mäkipelto vierailee videossaan Museoviraston kellarissa Helsingin alla ja haastattelee tutkijoita, jotka tuovat näitä aarteita suuren yleisön tietoisuuteen tekemällä niistä vaikuttavia 3d-mallinnuksia. Videossa esiintyvät ANEEn jäsenet museologian yliopistonlehtori ja Kotona kulttuurissa -hankkeen projektinjohtaja Rick Bonnie ja tutkijatohtori Sanna Saari sekä projektitutkija Annukka Debenjak-Ijäs.

Videossa tutustutaan muun muassa Babylonian kuningas Nebukadnessarin nuolenpäätekstiä sisältävään savisylinteriin ja Egyptistä tuotuun muumion sarkofagiin.

Kotona kulttuurissa -hankkeen yhteistyökumppaneita ovat Helsingin yliopiston ja ANEEn lisäksi Suomen kulttuurirahasto, Museovirasto ja Kansallismuseo. 3d-mallinnuksen lisäksi hankkeessa luodaan peruskouluun, lukioihin ja aikuisopiskelijoille käytännönläheistä opetusmateriaaleja ja koostetaan kiertävä pop-up näyttely, joissa hyödynnetään kyseisiä 3d-mallinuksia.

Projektiin voi tutustua tarkemmin Kotona kultuurissa -hankkeen kotisivuilla.
Projektissa 3d-mallinnettuihin esineitä puolestaan voi tutkia Kotona kulttuurissa -hankkeen Sketschfab -sivustolla.