Sanalliset matemaattiset tehtävät (esim. "Tinalla on seitsemän leluautoa ja viisi lelubussia. Kuinka monta leluajoneuvoa Tiinalla on yhteensä?") voivat olla haastavia alakoululaisille. Tällaisten ongelmien ratkaiseminen voi muiden taitojen ohella vaatia aritmettisia taitoja (esim. 7 + 5 = ) ja luetun ymmärtämisen taitoja tehtävän ymmärtämiseksi ja ratkaisemiseksi, päättelytaitoja aikaisemman tietämyksen hyödyntämiseksi, visuospatiaalisia taitoja ongelman ja sen ratkaisun visualisoimiseksi sekä motivaatiota, jotta lapsi on kiinnostunut ratkaisemaan ongelman.
Uusimmassa julkaisussa tutkimusryhmämme jäsenet (Terhi Vessonen, Heidi Hellstrand, Anna Widlund, Johan Korhonen, Pirjo Aunio ja Anu Laine) hyödynsivät jo julkaistuja tutkimuksia tarkastellakseen taitoja, jotka liittyvät alakoululaisten kykyyn ratkaista sanallisia matemaattisia tehtäviä. Tässä julkaisussa he hyödynsivät 139 yksittäisen tutkimuksen tuloksia. Lasten yleiset matematiikan taidot, matematiikan perustaidot (erityisesti aritmeettiset taidot ja lukujen nimeäminen), kognitiiviset taidot (erityisesti lukemisen taidot) ja matematiikkaan liittyvä motivaatio ja ahdistus olivat yhteydessä heidän kykyynsä ratkaista sanallisia matemaattisia tehtäviä.
Nämä tulokset tarjoavat arvokasta tietoa sekä tutkijoille että opettajille. Opettajat voivat hyödyntää tätä tietoa voidakseen paremmin tunnistaa lapsia, joilla saattaa olla haasteita sanallisten matemaattisten tehtävien kanssa, ja näin ollen tukea heidän oppimistaan tehokkaammin. Esimerkiksi lapset, joilla on haasteita kielellisten taitojen tai numeroiden nimeämisen kanssa tai joiden matematiikkaan liittyvä motivaatio on heikko, saattavat erityisesti tarvita tukea sanallisten matemaattisten tehtävien ratkaisemisessa. Tulokset viittaavat myös siihen, että tutkijoiden olisi pyrittävä tekemään aiheeseen liittyviä pitkittäistutkimuksia ja varmistettava, että otos ja mittaukset raportoidaan selkeästi.
Uutinen perustuu tuoreeseen julkaisuun:
Vessonen, T., Dahlberg, M., Hellstrand, H., Widlund, A., Söderberg, P., Korhonen, J., Aunio, P., & Laine, A. (2025). Individual characteristics associated with elementary school children’s mathematical word problem‐solving skills: A systematic review and meta‐analysis. Review of Education, 13(1), e70045. https://doi.org/10.1002/rev3.70045