Päivitetty määritelmä selkeyttää matemaattisten oppimisvaikeuksien tunnistamista ja tukemista

Isossa-Britanniassa on julkaistu uusi asiantuntijatyönä laadittu ohjeistus matemaattisten oppimisvaikeuksien määrittelystä ja tunnistamisesta. Matemaattiset oppimisvaikeudet (Active Numeracy) -tutkimusryhmän suomentama ohjeistus korostaa varhaisen tunnistamisen ja yksilöllisen tuen merkitystä.

Oppimisvaikeuksien tutkijat ja arvioinnin ammattilaiset Isossa-Britanniassa päivittivät matemaattisten oppimisvaikeuksien määritelmän ja ohjeistuksen työryhmätyöskentelyn avulla (Alkuperäinen määritelmä ja ohjeistus

Tutkimusryhmämme teki määritelmästä suomenkielisen version muistuttamaan meitä kaikkia siitä, että matemaattiset oppimisvaikeudet ovat merkittävä oppimisvaikeuksien muoto. Matemaattiset oppimisvaikeudet voidaan nähdä jatkumona lievistä haasteista laaja-alaisempiin tai vaikeampiin muotoihin. Matemaattisten oppimisvaikeuksien varhainen tunnistaminen on tärkeää, jotta opetuksellista tukea voidaan suunnitella ja tarjota tehokkaasti. Varhaisella puuttumisella vältetään oppimisvaikeuksien kehittymistä ja lievennetään haittavaikutuksia.  

Matemaattisten oppimisvaikeuksien määritelmästä

Ominaisuudet: Matemaattiset oppimisvaikeudet ovat joukko numeerisen tiedon prosessoinnin vaikeuksia, jotka vaikuttavat aritmeettisten taitojen ja muiden matematiikan osa-alueiden oppimiseen.

Vaikein matemaattisten oppimisvaikeuksien muoto on dyskalkulia, joka näkyy selvänä ja jatkuvana vaikeutena numeeristen suureiden käsittelyssä ja ymmärtämisessä. Se ilmenee vaikeutena esim. esineiden lukumäärän ja lukujen (l. numerosymbolien) nimeämisessä, järjestämisessä ja vertailussa, arvioinnissa sekä paikka-arvon ymmärtämisessä.

Joillakin henkilöillä ei välttämättä ole erityistä kognitiivista häiriötä numeeristen suureiden käsittelyssä, mutta heillä voi olla muiden tiedon prosessoinnin vaikeuksien seurauksena haasteita oppia matemaattisia taitoja. Vaikeudet kielen oppimisessa, toiminnanohjauksessa (työmuisti, inhibitio, kognitiivinen joustavuus) ja visuo-spatiaalisessa prosessoinnissa voivat haitata matemaattisten taitojen oppimista.

Vaikutus: Matemaattisia taitoja on erilaisia. Matematiikan oppimisessa voi esiintyä vaikeuksia tietyillä osa-alueilla (esimerkiksi peruslaskutoimituksissa) tai useissa matemaattisissa taidoissa. Vaikeuden arvioinnissa on hyvä tarkastella henkilön osaamista  suhteessa samanikäisiin oppijoihin ja henkilön muuhun oppimiseen. On hyvä myös tarkastella onko henkilöllä ollut mahdollisuus osallistua opetukseen ja ohjaukseen. Eri koulutusjärjestelmissä ja ikäryhmissä vaikeudet aritmeettisessa sujuvuudessa ja joustavuudessa sekä matemaattisten ongelmien ratkaisemisessa ovat vaikeimpien matemaattisten oppimisvaikeuksien keskeisiä tunnusmerkkejä. Jatkuvat ja merkittävät matemaattiset oppimisvaikeudet voivat myös haitata yksilön kykyä soveltaa matemaattisia taitoja tehokkaasti. Jatkuvat vaikeudet matematiikassa voivat vaikuttaa merkittävästi henkilön elämään, oppimiseen ja työuraan.

Esiintyvyys: Matematiikan oppimisvaikeuksien esiintyminen ja kehityskaari riippuvat monien geneettisten ja ympäristöön liittyvien tekijöiden vuorovaikutuksesta. Oppimisvaikeudet voivat jatkua läpi elämän, mutta niiden ilmenemismuoto ja vaikeusaste voivat muuttua elämän eri vaiheissa. Dyskalkulia esiintyy usein yhdessä yhden tai useamman seuraavan kanssa: aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriö, lukivaikeus, kielellinen kehityshäiriö ja kehityksellinen koordinaatiohäiriö. Matematiikka-ahdistusta esiintyy usein yhdessä matemaattisten oppimisvaikeuksien kanssa, mutta se ei ole itsessään matemaattisten oppimisvaikeuksien tunnusmerkki.