Active Numeracy -tutkimusryhmällä on pitkä ja laaja kokemus tuottaa tutkimukseen perustuvia arviointivälineitä opettajien ja tutkijoiden käyttöön. Tutkimusryhmä on kehittänyt lähes kahdeksan vuoden ajan digitaalista arviointivälinettä, FUNA-DB:tä tunnistamaan sellaiset oppilaat, joilla on matemaattisia oppimisvaikeuksia. Tätä työtä on tehty yhdessä Turun yliopiston TRILAn tutkijoiden kanssa.
FUNA-DB on matemaattisia perustaitoja mittaava seulontatesti perusopetuksen 3-9 luokille. FUNA tulee sanoista “Functional numeracy assessment” eli toiminnallisten laskutaitojen arviointi. Toiminnallisilla laskutaidoilla tarkoitetaan ymmärrystä ja kykyä käyttää perusmatemaattisia taitoja arjen eri tilanteissa. DB tulee sanoista “dyscalculia battery” ja viittaa siihen, että testin tarkoitus on tunnistaa ne lapset, joilla on hitautta tai ongelmia matemaattisten perustaitojen kehityksessä.
Maaliskuun 2025 lopussa julkaistiin artikkeli European Journal of Psychological Assessment lehdessä, missä raportoidaan FUNA-DB:n rinnakkais- ja toistomittaus validiteetti evidenssi. Tulokset osoittivat, että FUNA-DB toistomittaus reliabiliteetti on hyvä. Sen lisäksi havaittiin, että digitaalisen FUNA-DB tulokset ovat samansuuntaiset, kun laajasti käytössä olevan paperi-ja kynä arviointivälineen tulokset (RMAT).
Hakkarainen, A., Väisänen, E., Aunio, P., Hellstrand, H., Laakso, M.-J., Laine, A., Räsänen, P., & Korhonen, J. (2025). Psychometric Evidence for the Functional Numeracy Assessment Dyscalculia Battery (FUNA-DB Screener). European Journal of Psychological Assessment. https://doi.org/10.1027/1015-5759/a000895
Artikkelin kirjoittajien version vapaasti luettavan versioon pääsee tästä.
Jo aiemmin, kesällä 2024, on julkaistu artikkeli Research in Developmental Disabilities lehdessä, missä on raportoitu rakennevaliditeetti. Tutkimuksessa todettiin, että FUNA-DB jakautuu kahteen faktoriin (lukukäsite, laskusujuvuus) ja ne ovat löydettävissä
muuttumattomina eri kieliryhmissä (suomi ja ruotsi), tytöillä ja pojilla sekä eri luokka-asteilla. Tämän tutkimuksen analyysit osoittivat myös, että lukukäsite ovat hyvä keino tunnistaa sellaiset oppijat, jolla on matemaattisen oppimisvaikeuksia tai heikko osaaminen.
Hellstrand, H., Holopainen, S., Korhonen, J., Räsänen, P., Hakkarainen, A., Laakso, M.-J., Laine, A., & Aunio, P. (2024). Arithmetic fluency and number processing skills in identifying students with mathematical learning disabilities. Research in Developmental Disabilities, 151, Article 104795. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2024.104795
FUNA-DB käsikirjaan on koottu suomeksi tähän asti kerätty reliabiliteetti ja validiteetti todisteaineisto. Käsikirja on vapaasti luettavissa osoitteessa https://www.oppimisanalytiikka.fi/ville/funa/manuals/funa-db-manual-fi/
Hellstrand, H., Holopainen, S., Korhonen, J., Räsänen, P., Hakkarainen, A., Laakso, M.-J., Laine, A., & Aunio, P. (2025). FUNA-DB-käsikirja. Oppimisanalytiikan tutkimusinstituutti, Turun yliopisto. https://www.oppimisanalytiikka.fi/ville/funa/manuals/funa-db-manual-fi/