Väestö muuttuu - lasten ja nuorten ääni varhaiskasvatuksen, esi- ja perusopetuksen päätöksenteossa

Millaisia näkemyksiä lapsilla ja nuorilla on opetuksen järjestämisestä ja oppimisympäristöistä? Miten väestönmuutos vaikuttaa lapsen oikeuksiin ja sivistyksellisen tasa-arvon toteutumiseen?

Itsenäisyyden juhlavuoden lastensäätiö Itla, Helsingin yliopisto ja opetus- ja kulttuuriministeriö kutsuvat ammattilaiset, asiantuntijat ja päättäjät Tiedekulmaan keskiviikkona 29.11.2023 klo 9.30–11.00 kuulemaan ja keskustelemaan väestönmuutoksen vaikutuksista varhaiskasvatukseen ja esi- ja perusopetukseen.

Tilaisuudessa julkaistaan Muuttuva väestö -tutkimushankkeen loppuraportti, jonka tuloksista ja suosituksista kertovat hankkeen tutkijat. Tiedekulmaan kokoontuvat myös Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto ry:n puheenjohtaja Nette Rimpioja, Helsingin kaupungin kasvatuksen ja koulutuksen apulaispormestari Johanna Laisaari ja Opetusalan Ammattijärjestön koulutuspolitiikan johtaja Nina Lahtinen keskustelemaan tutkimuksen tuloksista, erityisesti lasten ja nuorten kuulemisesta varhaiskasvatuksen ja esi- ja perusopetuksen järjestämisessä. Keskustelua fasilitoi Itlan toimitusjohtaja Katri Vataja. Kuulemme tilaisuuden lopuksi myös opetus- ja kulttuuriministeriön päätössanat.

Väestönmuutoksen vaikutukset varhaiskasvatukseen ja esi- ja perusopetukseen

Muuttuva väestö -tutkimushanke tuottaa tietoa väestönmuutoksen vaikutuksista varhaiskasvatuksen ja esi- ja perusopetuksen järjestämiseen sekä palveluiden saatavuuteen ja saavutettavuuteen. Hanke on opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama.

Tutkimushankkeen väliraportin tilaisuudessa 8.2.2023 keskusteltiin erityisesti väestönmuutoksen haasteista erilaisissa kunnissa, millaista yhteistyötä eri kuntien välillä tehdään sekä miten väestönmuutos konkreettisesti näkyy kuntien arjessa. Loppuraportin osalta tarkastellaan kansainvälistä vertailua väestönmuutoksen vaikutuksista, lasten ja nuorten kuulemista varhaiskasvatuksen ja esi- ja perusopetuksen järjestämisessä sekä sivistyksellisen tasa-arvon tulevaisuutta.

Ohjelma ja ilmoittautuminen

Ilmoittaudu joko Tiedekulmaan paikan päälle viimeistään 22.11.2023 tai etäosallistujaksi 27.11.2023 mennessä. Etäosallistujille lähetetään tilaisuuden katselulinkki sähköpostitse 28.11.2023. Tiedekulmaan ilmoittautumisen yhteydessä ilmoitathan mahdolliset allergiat ja ruokavalion, koska osallistujille on luvassa pieni aamiaistarjoilu tilaisuuden yhteydessä.

klo 9.30–9.35 Tervetuloa

Projektitutkija Anni Kyösti, Itla

klo 9.35–10.15 Muuttuva väestö -tutkimushankkeen tulokset

Johdanto ja tutkimuskysymysten esittely: professori Mirjam Kalland, Helsingin yliopisto

Kansainvälisiä esimerkkejä väestönmuutoksen vaikutuksista: apulaisprofessori Janne Varjo, Helsingin yliopisto

Väestönmuutoksen ja sivistyksellisen tasa-arvon tulevaisuustarkastelu: projektitutkija Suvi-Sadetta Kaarakainen, Itla

Lasten ja nuorten ääni varhaiskasvatuksen sekä esi- ja perusopetuksen muutoksissa: tutkijatohtori Veronica Salovaara, Helsingin yliopisto

klo 10.15–10.40 Väestö muuttuu – miten lapsia ja nuoria kuullaan päätöksenteossa?

Koulutuspolitiikan johtaja Nina Lahtinen, OAJ

Puheenjohtaja Nette Rimpioja, Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto ry

Kasvatuksen ja koulutuksen apulaispormestari Johanna Laisaari, Helsingin kaupunki

keskustelua fasilitoi Itlan toimitusjohtaja Katri Vataja