Becoming A Teacher (BAT) tutkimusprojekti on kansainvälinen seurantatutkimus (2017→) opettajaopiskelijoiden kehittymisestä opintojen aikana. Tiedekunnassa on tehty suuria muutoksia opettajankoulutuksen ohjelmiin viime vuosina ja projekti tarjoaa tutkimuspohjaista, perusteltua tietoa koulutuksen toimivuudesta ja vaikutuksista. Tutkimusprojektissa ovat mukana Helsingin yliopistosta
Hankkeessa kehitetään opettajankoulutustehtävissä toimivien henkilöiden ammatillista ja pedagogista osaamista. Hankkeen aikana luodaan opettajankouluttajien yhteistyöverkosto, jonka puitteissa jaetaan ja kehitetään konkreettisia toimintatapoja, vuorovaikutusmahdollisuuksia sekä koulutusta. Verkosto rakentuu kolmen toiminnon ympärille: eTED-portaali palvelee verkostoa koulutusten, yhteisten ryhmien ja erilaisten materiaalien avulla; Opettajankoulutuspäivät tarjoaa opettajankouluttajille yhteisöllistä vuorovaikutusta ja vertaisoppimista; Helsingin yliopistossa pilotoitu akateeminen Vertaisryhmätoiminta laajennetaan valtakunnalliseksi kurssiksi. Hankkeessa huomioidaan opettajankoulutus koko laajuudeltaan varhaiskasvatuksesta aikuisopetukseen samoin kuin kasvatuksen kenttä päiväkotilapsista iäkkäisiin kansalaisiin.
Tutkimusprojektin tavoitteena on selvittää, miten opettajaidentiteetti muodostuu noviisiopettajan uran ensimmäisten vuosien aikana. Tutkimme aihettamme käyttöteorioiden avulla, eli niiden uskomusten, jotka johtavat pedagogista päätöksentekoa ja toimintaa opetustyössä. Tutkijoina ovat
The objective of this study is to explore teachers’ professional maneuvers and negotiations within different political frameworks and professional conditions. The study is designed as an international comparative project, exploring the cases of Norway, Finland and US. The research project includes