Tutkimusyhteisön johtajat:
Tutkimus- ja jatkokoulutusasiat
dosentti, yliopistonlehtori Raisa Ahtiainen
professori Arto Kallioniemi
Koulutusasiat ja kuntayhteistyö
dosentti Tapio Lahtero
KAJO-tutkimusyhteisön jäsenet tekevät yhteistyötä Tampereen yliopiston, Aalto-yliopiston, Jyväskylän yliopiston Koulutusjohtamisen instituutin, Åbo Akademin sekä Lapin yliopiston kanssa. Kotimaisten yhteistyökumppaneiden ohella tutkijoilla on useita kansainvälisiä yhteistyökumppaneita (mm. Tallinnan yliopisto, Toronton yliopisto, University of Southern Calfornia).
Tutustu KAJOn tutkijoihin ja kouluttajiin täällä.
Dosentti, KT,
yliopistonlehtori, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Ohjaaja, Koulun, kasvatuksen, yhteiskunnan ja kulttuurin tohtoriohjelma (SEDUCE).
Tutkimusintresseinä koulutuksen muutos, koulutusuudistukset, erityisopetus, koulutuksen kehittäminen ja johtajuus.
Varhaiskasvatuksen opettaja, KM,
väitöskirjatutkija, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Tutkimusintresseinä varhaiskasvatuksen johtajuus, johtajan identiteetin rakentuminen sekä valtakysymykset varhaiskasvatuksen johtajuuden kontekstissa.
Tutkijatohtori, KT, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Tutkimusintresseina opettajien oppiminen ja toimijuus, uran alkuvaiheen opettajat, opettajankoulutus ja johtajuus.
Professori, Koulutuksen arviointikeskus HEAn johtaja, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Ohjaaja, Koulun, kasvatuksen, yhteiskunnan ja kulttuurin tohtoriohjelma (SEDUCE).
TM, MBA (Educational Leadership), väitöskirjatutkija
Tutkimuksen aiheena on moninaisen kouluyhteisön johtaminen suomalaisen perusopetuksen kontekstissa.
Professori, Humanities and Social Sciences Education, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Ohjaaja, Koulun, kasvatuksen, yhteiskunnan ja kulttuurin tohtoriohjelma (SEDUCE).
Tutkimusintresseinä uskonnon didaktiikka ja monikulttuurisuuskasvatus.
Erityisluokanopettaja, KM, väitöskirjatutkija (OTO)
Tutkimuksen aiheena on opettajien ammatillisen kehittymisen tukeminen.
Opetusneuvos, väitöskirjatutkija (OTO)
Tutkimuksen aiheena on uudistusprosessin johtaminen peruskoulujärjestelmän eri tasoilla: muuttuvan toimintaympäristön vaikutukset johtamiseen ja johtamisosaamiseen.
Johtava rehtori, KT, Dosentti, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Tutkimusaiheena opetustoimen johtaminen.
Väitöskirjatutkija, KK, MMM, kasvatustieteiden osasto, Helsingin yliopisto
Tutkimusintresseinä johtajuuden vaikutukset varhaiskasvatuksen kontekstissa, kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät.
Väitöskirjan työnimi "Varhaiskasvatuksen johtamisen orientaatiot henkilöstön ja lasten hyvinvoinnin tukemisessa."
KM, luokanopettaja, väitöskirjatutkija
Tutkimuksen aiheena on opettajien osaamisen kehittämisen johtaminen koulutusjärjestelmän eri tasoilla opetussuunnitelmauudistuksen kontekstissa.
Tutkijatohtori, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Tutkimusintressinä koulun johtajuus.
Erityisopettaja, KM, väitöskirjatutkija (OTO)
Tutkimuksen aiheena on perusopetuksen jaettu johtajuus ja laajan pedagogisen johtamisen käytänteet opettajan ammatillisen toimijuuden näkökulmasta.
KT, Education Consultant, Maailmanpankki
(Opetusneuvos, opetus- ja kulttuuriministeriö, virkavapaalla)
Tutkimusintresseinä koulutuksen laatu ja kehittäminen, opetus- ja sivistystoimen hallinto ja johtaminen, koulutuksen ohjausjärjestelmä yleissivistävässä koulutuksessa, perusopetus.
Rehtori, FM
Väitöskirjatutkija, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
Tutkimusintresseissä hyvinvoinnin johtaminen peruskouluissa, perusopetuksen johtaminen sekä perusopetuksen johtamisen kehittäminen.
Väitöskirjatutkija, KTM, kasvatustieteiden osasto, Helsingin yliopisto
Tutkimusintresseinä hallinnan tutkimus, kvalitatiiviset tutkimusmenetelmät, organisaatiotutkimus, johtaminen, affectivity, emotions.
Yliopistonlehtori, kasvatustieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto.
Tutkimusteemoina inkluusio ja johtajuus, varhaiskasvatus ja esiopetus, perusopetus.