Pihlaja kiteyttää keskustelun ydinviestiä seuraavasti:
"Inkluusion periaate takaa jokaiselle oppilaalle oikeuden tasavertaiseen ja yhdenvertaiseen oppimiseen ja osallistumiseen. Suomi on sitoutunut siihen, että tasa-arvo, osallisuus ja yhteisöllisyys sekä moninaisuuden arvostaminen ohjaavat päätöksentekoa ja sitä että kouluissa kuljetaan kohti inkusiivista kasvatusta kaikille.. Tällöin syrjivät käytännöt sekä osallisuuden esteet tulisi poistaa. Inklusiivisten arvojen toteutuminen on haasteellista yhteiskunnassa, jossa tehokkuus ja kilpailullisuus vallitsevat.
Inkluusio koulussa sisältää erityisopetuksen ja myös muita resursseja lapsen tueksi. Työntekijöiden osaaminen ja asenteet ovat myös resursseja. Myös opettaja tarvitsee tukea työssään.
Ei voi väittää, että inkluusio ei toimi, kun sitä ei edes vielä toteuteta kaikissa kunnissa ja kouluissa.
Yhtenä ongelmana on perusopetuksen historialliset rakenteet. Kuntaa ja kunnan resursseja ei tarkastella kokonaisuutena ja siten että pohdittaisiin missä nyt tarvitaan tukea."
Alkuperäisen keskustelun pääset katsomaan alla olevasta linkistä.