Sanallisten matemaattisten tehtävien osaaminen on tärkeää, sillä nämä taidot luovat perustan matemaattisen tiedon soveltamiselle ja yhdistämiselle eri tilanteissa. Siksi on tärkeää ymmärtää, minkälaiset tehtävätyypit ovat erityisen haastavia, jotta lapsille voidaan tarjota asianmukaista tukea opetuksessa.
Kun yhdistettiin tutkimustuloksia 69:stä yksittäisestä tutkimuksesta, havaittiin, että monet sanallisten matemaattisten tehtävien kielelliset ja numeeriset ominaisuudet lisäävät näiden tehtävien haastavuutta. Erityisesti tehtävät, joissa tuntemattoman paikka oli ensimmäisenä, joissa kielelliset ”avainsanat” ovat ristiriidassa tarvittavien operaatioiden kanssa (kuten ”yhteensä” ≠ yhteenlasku), joissa tarvitaan tehtävätilanteen pohtimista oikeassa elämässä tai joissa on useita ratkaisuvaiheita, aiheuttavat oppilaille eniten haasteita (ks. esimerkkejä kuvasta). Tulokset eivät puolestaan tukeneet ajatusta, että sanallisen tehtävän tilanteen tuttuus helpottaisi tehtävien ratkaisemista. Vastaavasti kerto- tai jakolaskutehtävät eivät näyttäneet yleisesti ottaen olevan haasteellisempia kuin yhteen- tai vähennyslaskutehtävät.
Tulokset kehottavat ottamaan nämä haasteet huomioon opetusta ja arviointivälineitä suunniteltaessa, jotta lapset oppisivat tarvittavia taitoja erilaisten sanallisten tehtävien tehokkaaseen käsittelyyn. Oppilaille olisi esimerkiksi opetettava jo varhaisessa vaiheessa strategioita, joita voidaan soveltaa erilaisiin tehtäviin, ja opetus voitaisiin jaksottaa siten, että edetään vähemmän haastavista sanallisista tehtävistä haastavampiin.
Uutinen perustuu tutkimusartikkeliin ”Task Characteristics Associated with Mathematical Word Problem-Solving Performance Among Elementary School-Aged Children: A Systematic Review and Meta-Analysis”, jonka ovat kirjoittaneet Terhi Vessonen, Maria Dahlberg, Heidi Hellstrand, Anna Widlund, Johan Korhonen, Pirjo Aunio ja Anu Laine. Artikkeli julkaistiin Educational Psychology Review -lehdessä lokakuussa 2024. Artikkeli on vapaasti luettavissa: https://doi.org/10.1007/s10648-024-09954-2