Sanallisten matemaattisten tehtävien interventioiden vaikutukset – Uusi tutkimus tutkimusyhteisömme Terhi Vessoselta

Tutkimusyhteisömme jäsen Terhi Vessonen on yhdessä kanssakirjoittajiensa (Heidi Hellstrand, Matti Kurkela, Pirjo Aunio ja Anu Laine) kanssa tehnyt systemaattisen katsauksen ja meta-analyysin, jossa tarkastellaan sanallisten matemaattisten tehtävien interventioiden vaikutuksia alakouluikäisten lasten keskuudessa.

Sanallisten matemaattisten tehtävien ratkaiseminen (esim. "Camillalla oli 58 euroa. Sitten hän käytti 35 euroa huvipuistossa. Paljonko Camillalla on nyt rahaa?") on keskeinen taito matematiikan opetuksessa. Nämä taidot opettavat matemaattisten taitojen soveltamisessa erilaisiin, arkielämänkin tilanteisiin. Monille lapsille sanalliset tehtävät ovat kuitenkin haastavia, minkä vuoksi tarvitaan tehokkaita opetuksellisia interventioita. Tässä uudessa systemaattisessa katsauksessa ja meta-analyysissä arvioitiin sanallisten matemaattisten tehtävien interventioiden vaikuttavuutta, ja tunnistettiin tekijöitä, jotka tekevät interventioista enemmän tai vähemmän tehokkaita.

Tutkimuksessa analysoitiin tietoja 115 tutkimuksesta, joihin osallistui yli 20 000 oppilasta kuudesta maanosasta, ja havaittiin, että interventioilla oli suuri positiivinen keskimääräinen vaikutus (Hedgesin = 0,95) oppilaiden sanallisten matemaattisten tehtävien osaamiseen. Toisin sanoen interventioryhmän oppilaat osoittivat johdonmukaisesti ja suurelta osin kohentunutta sanallisten matemaattisten tehtävien osaamista intervention jälkeen. Interventioiden tehokkuuteen vaikuttivat useat tekijät. Interventioilla, joissa oli kiinnitetty erityistä huomiota intervention johdonmukaisuuteen ja rakenteeseen tai joissa käytettiin tutkijoiden kehittämiä mittareita, tuottivat myös voimakkaampia oppismituloksia. Interventiot olivat puolestaan yhtä tehokkaita opetusryhmän koon tai intervention toteuttajan (esim. tietokonepohjainen interventio) perusteella.

Tulokset korostavat hyvin suunniteltujen, tutkimukseen perustuvien interventioiden merkitystä. Lisäksi havainnot korostavat tarvetta tarkastella suurilta näyttäviä interventioiden vaikutuksia syvemmin ja selvittää, johtuvatko tällaiset vaikutukset käytetyn mittarin tyypistä vai tutkimusten yleisestä heikosta laadusta.

Tämä uutinen perustuu tutkimukseen, joka on avoimesti saatavilla linkistä:

 Vessonen, T., Hellstrand, H., Kurkela, M., Aunio, P., & Laine, A. (2025). The effectiveness of mathematical word problem-solving interventions among elementary schoolers: A systematic review and meta-analysis. International Journal of Educational Research, 132, 102642. https://doi.org/10.1016/j.ijer.2025.102642