Professori Dieter Baeyens vieraili Helsinki SEN tutkimusyhteisön vetäytymispäivässä

Tutkimusyhteisöllämme oli ilo toivottaa kansainvälinen vieras tervetulleeksi vetäytymispäiväämme (15.8.2024) keskustelemaan kasvatusalan interventioista.

Eilisen tutkimusyhteisömme vetäytymispäivän pääteemana olivat kasvatusalan interventiot. Meillä oli ilo saada vieraaksemme Professori Dieter Baeyens KU Leuvenista Belgiasta.

Vetäytymispäivä alkoi Professori Dieter Baeyensin esitelmällä tutkimuksestaan opettajan ja oppilaan vuorovaikutuksesta sekä toiminnanohjaustoiminnoista. Ensin hän antoi yleiskatsauksen tutkimuksista opettajan ja oppilaan vuorovaikutuksen eri osa-alueiden ja toiminnanohjaustoimintojen osatekijöiden välisistä yhteyksistä. Sitten hän esitteli joitakin jo toteutettuja ja tulevia interventioita, joilla pyritään edistämään opettajan ja oppilaan välistä vuorovaikutusta toiminnanohjaustoimintojen kohentamiseksi. Esitys herätti mielenkiintoista keskustelua mittaamisesta, interventioiden tehokkuuden vaihtelusta ja digitaalisista välineistä opetuskonteksteissa.

Tämän jälkeen Tutkijatohtori Piia Ruutu esitteli muutoslaboratorioita. Hän aloitti katsauksella kulttuurihistoriallisesta toimintateoriasta, joka muodostaa hänen tutkimuksensa teoreettisen perustan. Sitten hän esitteli joitakin esimerkkejä siitä, miten muutoslaboratorioita voidaan toteuttaa esimerkiksi kouluympäristöissä. Muutoslaboratorioiden tavoitteena on tuottaa yhdessä osallistujien kanssa ratkaisuja kysymyksiin, jotka osallistujat nostavat esiin ja joita he pitävät tärkeinä. Esityksen jälkeen kävimme keskustelua kulttuurihistoriallisesta toimintateoriasta, sen mukautuksista ja käytöstä sekä muutoslaboratorioiden kestävyydestä koulutusjärjestelmissä.

Seuraavaksi Väitöskirjatutkija Katri Pardon esitteli uutta tutkimustaan pienten lasten sosiaalisten suhteiden tukemisesta. Hän aloitti puheenvuoronsa pyytämällä kuulijoita miettimään jotain mukavaa, mitä joku on sanonut heille. Sitten hän esitteli aiempaa tutkimusta positiivisen psykologian interventioista. Sitten hän esitteli tutkimustuloksiaan siitä, miten positiivinen palaute voi vaikuttaa 5-7-vuotiaiden lasten valintoihin arkipäivän tilanteissa. Hänen interventionsa keskittyi erityisesti ystävällisyyden ja myötätunnon ulottuvuuksiin. Keskustelimme erilaisten interventioiden kestosta sekä ystävällisyyden ja myötätunnon mittaamisesta arjen tilanteissa.

Lopuksi Väitöskirjatutkija Terhi Vessonen antoi esimerkin systemaattisesta kirjallisuuskatsauksesta ja meta-analyysistä, jolla pyritään ymmärtämään (sanallisten matemaattisten taitojen) interventioiden tehokkuutta. Hän esitteli aluksi systemaattisten kirjallisuuskatsausten ja meta-analyysien metodologisia etuja ja joitakin aiempia meta-analyysejä sanallisten matemaattisten tehtävien oppimisesta. Sitten hän esitteli meta-analyysin, jossa keskityttiin alakouluikäisten lasten oppimiseen. Esityksen jälkeen syntyi keskustelua tutkimuksen laadun arvioinnista, interventiotutkimusten edustavuudesta eri puolilla maailmaa ja meta-analyysistä tutkimusmenetelmänä. 

Kaiken kaikkiaan vetäytymispäivämme onnistui kokoamaan yhteen erilaisia lähestymistapoja, menetelmiä ja aiheita, joiden ympärillä voidaan toteuttaa koulutuksellisia interventioita. Se herätti runsaasti keskustelua ja uusia ajatuksia siitä, miten interventiotutkimusta voitaisiin edistää. Aika mukava tulos kollegoiden kanssa vietetylle päivälle!