Tutkimuksessa, joka pohjautuu Suomen Akatemian rahoittamaan Tuettu-tutkimuksen aineistoon, analysoitiin tuen eri toteutuspaikkojen yhteyksiä oppilaiden suoriutumiseen matemaattisissa ja lukutaidon osaamistehtävissä. Aineistona käytettiin 160 erityistä tukea saaneen neljännen luokan oppilaan tietoja. Tulokset eivät osoittaneet tilastollisesti merkitseviä eroja tuen eri toteutuspaikoissa suoriutumisessa. Tämä on linjassa aiempien tutkimustulosten kanssa, vaikka tuen toteutuspaikkojen inklusiivisuus ei ollut tarkastelun kohteena. Koulutuksen laatu on tärkeää kaikille oppilaille, ja erityisesti lukutaidon ja matemaattisten taitojen kehittyminen vaikuttaa koulupolkuun ja tulevaisuuteen.
Uutinen perustuu tuoreeseen julkaisuun:
Lintuvuori, M., Hienonen, N., Kilpi, N., Oinas, S., Asikainen, M., & Jahnukainen, M. (2024). Erityistä tukea saavien oppilaiden osaaminen tuen eri toteutuspaikoissa yleisopetuksesta erityisluokkaan. Kasvatus, 55(5), 473–490. https://doi.org/10.33348/kvt.154618