Näytteiden keruuta ja esitelmiä

Näytteiden keruu jatkuu koko tämän vuoden 2020. Ota yhteyttä Kariniin tai Tuijaan, jos sinulla on hallussasi  ennen vuotta 1950 syntyneiden suomenhevosten jouhia, luita hampaita tai tiedossasi on vanhoja hevoshautoja (ennen 1930 haudattuja).

Tulevia esitelmiä:

kutsuttuina Tarton yliopistossa, Historian ja arkeologian instituutissa 12.3.2020

Yleisluento: Historical bones and horsehairs reveal new information about native horse populations in Finland

Arkeologien seminaari: Tracing the origins of native horse breeds: the missing link between prehistoric finds and contemporary populations

Esitelmä Hevostutkimuksen infopäivässä 11.2.2020, EKTDK/Hippolis/Viikki. Mitä vanhat luut ja jouhet paljastavat suomenhevosesta

Saamiemme näytteiden analysointi Oulun yliopistossa on hyvässä vauhdissa, ja noin 90 näytteestä on jo onnistuneesti eristetty DNA:ta ja joitakin kymmeniä SNP- analyysin tuloksiakin on jo. Näistä lisää hieman myöhemmin.