Sami Nikander ja Henriikka Palva, ohjelmistotuotanto

Sami Nikander ja Henriikka Palva työskentelevät Helsingin yliopiston tietotekniikkakeskuksen (Tike) ohjelmistotuotantotiimissä. Kollegoiden tiet Tikelle polveilivat erilaisista taustoista, mutta johtivat lopulta vankasti HY:n ohjelmistokehityksen pariin.

Mil­lais­ta on työs­ken­nel­lä tie­to­tek­niik­ka­kes­kuk­ses­sa? Mikä in­nos­ti tu­le­maan Ti­kel­le?

Sami: Olen generalisti eli jokapaikanhöylä, alkuperäiseltä ammattitaustaltani ohjelmistokehittäjä ja käyttöliittymäsuunnittelija. Nykyään löydän itseni kuitenkin yhä useammin ratkaisemassa (tai selittelemässä) jotain IT-mysteeriä tai prosessisolmua. Olen jonkinlainen Full Stack -setäselittäjä – ymmärrän siis vähän kaikesta, mutta en ole minkään yksittäisen osa-alueen huippuasiantuntija. Puhun sujuvaa koodaria ja arkkitehtia, hallitsen UX-suunnittelijoiden alkemistiset symbolit ja yliopistobyrokraattien lyhenteet ja osaan tulkata näitä kaikkia eri suuntiin. Ymmärrän myös loppukäyttäjiä ja pidän neuvonnasta ja kouluttamisesta.

Täytyy myöntää, että alun perin tulin tänne töihin 2009 melko vaatimattomin odotuksin, ajatuksella "nyt on kiire saada duunipaikka ja pääseehän täältä aina pois”. Varsin nopeasti innostuin kuitenkin tietotekniikkakeskuksesta työpaikkana, koska työyhteisö oli hurjan motivoiva ja kannustava ja hommat monipuolisia. Pidän tätä parhaana tähänastisista työpaikoistani ja kymmenen vuotta tulikin hiljattain täyteen ihan huomaamatta!

Henriikka: Lapsena halusin laulajaksi ja teininä graafiseksi suunnittelijaksi ja sarjakuvapiirtäjäksi, mutta nyt olenkin ohjelmistokehittäjä HY:n tietotekniikkakeskuksessa! Opiskelin ensin Helsingin yliopistolla matematiikkaa, mutta vuoden jälkeen totesin, ettei se ole minun juttuni. Kaverini oli valinnut sivuaineekseen tietojenkäsittelytieteen ja esitteli minulle aikaansaannoksiaan Ohjelmoinnin perusteet -kurssilta. Innostuin ohjelmoinnista, ja vaihdoin sitä myöten pääaineeni tietojenkäsittelytieteeseen.

Tiken ohjelmistotuotantotiimi valikoitui opintojeni maisterivaiheen työharjoittelupaikaksi vuonna 2016, jolloin työskentelin tietotekniikkakeskuksessa puolisen vuotta. Palasin 2017 opintovapaasijaiseksi, ja vuoden lopussa olinkin jo vakituinen tikeläinen!

Mikä työs­sä on mie­len­kiin­toi­sin­ta ja in­nos­ta­vin­ta?

Sami: Tässä hommassa ei aika käy pitkäksi, ei tule kahta samanlaista päivää. Saatan olla maanantaina korjailemassa vanhan tietojärjestelmän tietokantaa, tiistaina vetämässä johdon strategiatyöpajaa, keskiviikkona valitsemassa sisustusarkkitehdin kanssa huonekaluja tiimitiloihin, torstaina opastamassa projektipäällikköä uuden tietojärjestelmän käyttöönotossa ja perjantaina virittelemässä uuden IT-projektin DevOps-työkaluja.

Henriikka: Työskentelen pääasiallisesti tekemiemme softien ylläpidon ja uusien ohjelmistojen kehittämisen parissa. Meidän tiimissä melkeinpä kaikki tekevät kaikkea ohjelmistotuotannon parissa. Minulle mielenkiintoisinta on uuden softan ja uusien ominaisuuksien tekeminen sekä bugien korjaaminen. Voiton tunne on palkitseva, kun ongelma ratkeaa, vaikka bugien setviminen voikin välillä olla raastavaa.