Seismologian instituutti Tieteiden yössä - 100 vuotta seismisiä mittauksia Suomessa

Tieteiden yö on tieteen oma kaupunkitapahtuma, jota vietetään torstaina 25.1.2024. Seismologian instituutti on mukana Helsingin yliopiston Geotieteiden ja maantieteen osaston tapahtumassa, joka pidetään klo 17-20 Porthanian pääaulassa (Yliopistonkatu 3).
Esittelypiste: 100 vuotta seismisiä mittauksia Suomessa!

Seismologian instituutilla on esittelypiste Tieteiden yössä osana Helsingin yliopiston Geotieteiden ja maantieteen osaston tapahtumaa ”Tulivuoria, maanjäristyksiä, varhaisia ihmisiä ja väärää tietoa”.

Vuonna 2024 tulee kuluneeksi 100 vuotta siitä, kun ensimmäiset seismiset mittaukset aloitettiin Suomessa. Vaikka maamme luonnollinen seismisyys ei ole merkittävä yhteiskunnallinen huolenaihe, on täällä tehdyillä seismisillä mittauksilla useita tärkeitä käyttö- ja sovelluskohteita. Mittauksien avulla voidaan esimerkiksi arvioida seismistä uhkaa ydinvoimalaitoksilla, tutkia maanjäristysten esiintymistä kallioperässämme, tunnistaa seismisesti aktiivisia alueita ja osallistua maailmanlaajuiseen ydinkoevalvontaan. Lämpimästi tervetuloa kuulemaan seismisten mittauksien historiasta, oppimaan lisää seismisyydestä sekä tutustumaan seismologian nykyisiin ja tuleviin tutkimussuuntauksiin.

Tervetuloa mukaan! Tieteiden yön tapahtumiin on vapaa pääsy.

• Mitä? Tieteiden yö - Tulivuoria, maanjäristyksiä, varhaisia ihmisiä ja väärää tietoa
  • Missä? Porthanian pääaulassa (Yliopistonkatu 3)
  • Milloin? To 25.1.2024 klo 17-20