Tervetuloa kuulemaan kestävästä matkailusta ja laskemaan matkailuyrityksesi hiilijalanjälkeä!

Aiheesta järjestetään tilaisuus maanantaina 8.4. klo 9.30-16.00 Ravintola Verstaassa Seinäjoella (Seuralantie 25). Ilmoittaudu mukaan!

Miksi vaivautuisin ja mitä hyötyisin?

Tuntemalla yrityksesi hiilijalanjäljen, saat tärkeää tietoa oman toimintasi kehittämiseen​ päästöneutraalimpaan suuntaan. Ymmärtämällä isoimmat päästökohteet ja niiden vähentämismahdollisuudet, voit säästää kustannuksissa, sillä päästöjen yksikköhinnat tulevat todennäköisimmin nousemaan tulevaisuudessa. Ympäristövastuullisuuden todentaminen on myös isossa roolissa kehittämisrahoitusta ja -lainoja haettaessa.

Yksi mahdollisuus todentamiselle on matkailuyrityksille suunnattu Visit Finlandin hallinnoima Sustainable Travel Finland -sertifikaatti. Hiilijalanjäljen laskenta on osa STF-merkkiä.

Nyt sinulla on hyvä mahdollisuus tutustua ilmaisen matkailualan hiilijalanjälkilaskurin käyttöön!

Päivän ohjelma 8.4.2024:

• 9.30 – 9.45 Aamukahvit
  • 9.45 – 10.05 Kestävä matkailu osana matkailuyrityksen toimintaa
    Anne Matilainen, Helsingin yliopisto Ruralia-instituutti
  • 10.05 – 10.45 Sustainable Travel Finland -sertifikaatti: mikä se on ja mitä hyötyä siitä on matkailuyritykselle?
    Sanna Jyllilä, Seinäjoen Ammattikorkeakoulu
  • 10.45 – 11.00 Yrityspuheenvuoro: Yritysryhmähanke apuna ympäristömerkin hankinnassa
  • 11.00 – 12.00 Lounas
  • 12.00 – 16.00 Hiilikuri-työpaja: hiilijalanjälkilaskennan perusteet
    Satu Åhlström, Positive Impact Oy*)
    Mm. johdatus hiilijalanjälkilaskentaan matkailuyrityksessä, Hiilikuri-laskurin käyttö, päästötavoitteiden asettaminen yrityksessä, laskentaan tarvittavien tietojen hankinta ja laskurin kokeilu oman yrityksen tiedoilla.

Paikka: Ravintola Verstas, yläkerran kabinetti, Seuralantie 25, Seinäjoki

Tilaisuus on osallistujille maksuton! Koska tavoitteena on kokeilla laskurin käyttöä käytännössä, tilaisuuteen mahtuu mukaan 15 osallistujaa ilmoittautumisjärjestyksessä. Yrittäjillä on mahdollisuus varautua etukäteen selvittämällä yrityksensä tietoja hiilijalanjäljenlaskentaa varten. Osallistujille lähetetään tätä varten tarkemmat ohjeet lähempänä ajankohtaa. Ohjelma sisältää kahvit ja lounaan.

Ilmoittautumiset 2.4.2024 mennessä!

Voit ilmoittautua mukaan koko päivään tai haluamiisi osioihin tällä E-lomakkeella

Tilaisuus on osa Matkailun kestävä siirtymä -hanketta, jota toteuttavat yhteistyössä Seinäjoen ammattikorkeakoulu ja Helsingin yliopisto Ruralia-instituutti.

Lisätietoja: Anne Matilainen, anne.matilainen(at)helsinki.fi,  puh. 050 4151 156 tai Sanna Jyllilä, sanna.jyllila(at)seamk.fi, 040 8300 400.

*)Positive Impact on toteuttanut matkailualalle suunnatun Hiilikuri-laskurin suunnittelun ja ohjelmoinnin Välkky-hankkeelle vuonna 2021 ja on jatkanut sen kehitystä mm. Carbon Neutral Tourism -hankkeen kanssa vuonna 2022. Nykyään Hiilikuri-laskuri on Visit Finland:in hallinnassa ja sitä käytetään erityisesti matkailuyritysten hiilijalanjäljen arviointiin. Positive Impact on myös toteuttanut lukuisia laskurin käyttökoulutuksia matkailualan toimijoille.