1700-luvun sivukamaritupa yhdistysten taloksi Vetelissä

Ruralia-instituutti käynnisti toukokuun alussa uuden hankkeen, jossa kohteena on Vetelin kotiseutuyhdistyksen kunnalta vuokraama Veistolan sivukamaritupa. Pitkään tyhjillään ollut 1700-luvun rakennus tunnetaan Vetelissä muun muassa vanhana Veistokouluna. Nyt on tullut aika antaa arvokkaalle rakennukselle uusi elämä.

Veistolan sivukamaritupa yhdistysten taloksi -hankkeessa tehdään pohjatyö sille, että harvinainen rakennus saadaan yhdistysten kesäaikaiseksi toimintapaikaksi sekä alueen rakennusperintöä esitteleväksi kulttuurimatkailu- ja kulttuuriympäristökasvatuskohteeksi. Hankkeessa selvitetään talon ikä ja historia, korjaustarpeet ja suunnitellaan niin talon korjaus kuin tuleva käyttö.

”Hankkeeseen lähti ilahduttavasti mukaan paikallisia yhdistyksiä ja syksyllä pidetään varsinainen työpajojen suma, missä selvitetään yhdistysten käyttötarpeita ja suunnitellaan talon tulevaa käyttöä ja sen koordinointia”, projektipäällikkö Matti Mäkelä Ruralia-instituutista kertoo.

Mäkelä odottaa taloon tulevan merkittävästi toimintaa. Taloon on kaavailtu korkean profiilin näyttelyä alueen rakennusperinnöstä, mikä palvelisi kesäisin kulttuurimatkailua sekä keväisin ja syksyisin alueen koululaisryhmien kulttuuriympäristökasvatusta.

Sivukamaritupa on lähinnä eteläisellä Keski-Pohjanmaalla esiintyvä pohjalaistalon tyyppi, joka edustaa alueen vanhinta rakennuskantaa. Veteli on ollut rakennustyypin keskuspitäjä.

”On tärkeää, että kestävät, historialliset rakennuksemme pysyvät käytössä. Näin alueen rakennusperinnettä päästään jatkossa esittelemään aidossa sivukamarituvassa”, kertoo hankkeen vastuullinen johtaja, aluehistorian ja kulttuuriperinnön tutkimusjohtaja Sulevi Riukulehto.

Keväällä hankkeen toimenpiteistä kootaan raportti, mitä käytetään talon korjaukseen ja toimintaan tehtävien rahoitushakujen tukena.

Vuoden kestävän hankkeen päärahoittaja on Euroopan unionin maaseuturahasto, Leader-toimintaryhmä Pirityiset. Yksityisinä rahoittajina ovat Vetelin Kotiseutuyhdistys ry, Lions Club Veteli ry, Vetelin Energia Oy, Psl Nykänen Oy, Vetelin Musiikinystävät ry, Eläkeliiton Vetelin yhdistys ry, Pohjalainen Rakennusperintö ry, LVI-Klemola Oy ja Vetelin Martat ry.

Lisätietoja: