Jukka Rajalasta vuoden Tieteenkesyttäjä

Luomualan erityisosaajana tunnettu Ruralian erikoissuunnittelija, agronomi Jukka Rajala on saanut Mikkelin yliopistokeskuksen jakaman Tieteenkesyttäjä 2020 tunnustuksen pitkäjänteisestä työstään tutkimustiedon tuomisessa käytäntöön.

Luotettavavana ja asiantuntevana luomualan erityisosaajana tunnetun Jukka Rajalan merkitys Suomen luonnonmukaisen maa- ja elintarviketalouden kehittymiselle nykyiseen laajuuteensa on poikkeuksellisen suuri. Rajalan erityinen ansio on, että hän toi luomualan yliopistollisen perusopetuksen Helsingin yliopiston maatalous-metsätieteelliseen tiedekuntaan ja avoimeen yliopistoon. Hän myös käynnisti yliopistollisen Eco Studies -luomuopetuksen Ruralia-instituutissa 2001.

Rajalan toimintaa on aina ohjannut vahva kyky yhdistää tutkimustieto ja käytännön tieto ja popularisoida tiedettä ja tutkimustuloksia eri käyttäjäryhmille. Tutkimustulosten välittäminen käytännön luomutoimijoille koulutuksen muodossa, oppimateriaaleissa ja nyttemmin erityisesti sähköisessä muodossa luomu.fi -sivuston kautta sekä Luomutietoverkon oppimisalustoilla ovat tästä hyviä esimerkkejä. Rajalan kansainvälisten kontaktien myötä tutkittua luomutietoa on siirtynyt maailmalta suomalaisten käyttöön, pääsihteeri Matti Malinen Mikkelin yliopistokeskuksesta kertoo.

Helsingin yliopiston Ruralia-instituutissa Mikkelissä työskentelevä Rajala on toiminut asiantuntijana lukuisissa valtakunnallisissa luomualan asiantuntijaelimissä ja hänet on palkittu jo aiemminkin ansioistaan. Etelä-Savon ELY-keskus myönsi vuoden 2013 ympäristöpalkinnon Rajalalle pitkäaikaisesta, laaja-alaisesta ja käytännönläheisestä työstä luonnonmukaisen maatalouden edistäjänä ja kehittäjänä. Vuonna 2014 Jukka Rajalalle myönnettiin Suomen leijonan ritarimerkki.

Tieteenkesyttäjä-tunnustus myönnetään vuosittain henkilölle tai henkilöille, jotka ovat ansiokkaasti tuoneet tiedettä julki helposti ymmärrettävässä muodossa. Valinnan teki Tiedepäivien ohjausryhmä.

Lisätietoja Mikkelin yliopistokeskuksesta:
• pääsihteeri Matti Malinen p. 050 496 8981