Pellot kuntoon viljelijöiden, neuvojien ja tutkijoiden yhteistyöllä, OSMOn loppuseminaarin esitykset Liedossa 12.12.2019

Pellot kuntoon viljelijöiden, neuvojien ja tutkijoiden yhteistyöllä -seminaari oli OSMO-hankkeen loppuseminaari Liedossa. Viljelijät paneutuivat maan kasvukunnon puutteiden tunnistamiseen ja kasvukunnon hoidon mahdollisuuksiin. Seminaarissa kuultiin OSMO-hankkeessa yliopistotutkijana toimineen Tuomas Mattilan kaksi esitystä, joita täydensivät tilaesimerkit ja neuvojien puheenvuorot.
Seminaariesitykset
  • Miksi tämä rukiin oras kasvaa huonosti pyörän raiteiden kohdalla? Ja miksi tämä toinen rukiin oras kasvaa paremmin raiteissa?
  • Miksi peruna kasvaa huonosti tällä lohkolla? Ja miksi peruna kasvaa hyvin tällä toisella lohkolla?
  • Miksi tällä pellolla seisoo vesi? Ja miksi tällä pellolla maan on samanaikaisesti kuivaa?
  • Miksi tällä pellolla maan rakenne on huono? Ja Miksi tällä pellolla hyvä?

Tällaisilla kysymyksillä johdatteli OSMO-hankkeen vetäjä Jukka Rajala seminaarin osanottajia päivän teemaan.

Rajala Jukka:  Pellot ja vedet kuntoon - Viljelijöiden, neuvojien ja tutkijoiden yhteistyöllä, seminaarin avaus, Lieto 12122019
Jukka Rajala, OSMO-hankkeen projektipäällikkö, Helsingin yliopisto Ruralia-instituutti

Mitä tarpeita kentällä ja mitä eväitä OSMO on tarjonnut neuvonnalle viljelijöille vietäväksi?
Ajosenpää Heikki: Mitä tarpeita kentällä ja mitä eväitä OSMO on tarjonnut neuvonnalle viljelijöille vietäväksi, 12122019
Heikki Ajosenpää, kasvintuotannon asiantuntija, ProAgria Länsi-Suomi

Mikä pelloissa vikana? Miten tunnistaa ongelmalohkot?
Monenko millin sateen pelto sietää? Miten paljon maahan sopii vettä varastoon?
Mattila Tuomas: Mikä pelloissa vikana? – maan kasvukunnon haasteet, 12122019
Tuomas Mattila, yliopistotutkija/OSMO-hanke, Helsingin yliopisto, Ruralia-instituutti

Miten tiivistynyt ja märkä ongelmalohko saatiin kuntoon ja sopivaksi syysviljan viljelyyn?
Hyssälä Otto: Miten tiivistynyt ja märkä ongelmalohko kunnostettiin, 12122019
Otto Hyssälä, viljelijä, Lieto

Miten suunnitella maan kasvukunnon hoitoa ja valita kannattavimmat menetelmät?
Korjattavaa riittää – Aika ja rahat vähissä – Mitä tehdä? Miten valita monista vaihtoehdoista tänä vuonna toteuteettavat kunnostustoimet?
Mattila Tuomas: Miten suunnitella kasvukunnon hoitoa? 12122019

Miten varmistaa hyvä kuivatus tiiviillä savimaalla? Miten pienentää tiivistymisriskejä isolla tilalla?
Ajosenpää Heikki: Miten pienentää tiivistymisriskejä esimerkkitilalla, 12122019
Heikki Ajosenpää, kasvinviljelyn asiantuntija, ProAgria Länsi-Suomi

Miten hoidan maan kasvukuntoa tilallani? Savimaat ovat tiivistyneitä. Tasaisilla pelloilla vesi seisoo lammikoina. Pouta ja märkyys vaivaavat.
Ylieskola Timo: Miten hoidan kasvukuntoa tilallani? 12122019
Timo Ylieskola, viljelijä, Marttila

Miten kunnostaa poudasta kärsivä karkea hietamaa perunanviljelyyn sopivaksi?
Tuononen Marja: Miten kunnostaa poudasta kärsivä karkea hietamaa perunanviljelyyn sopivaksi, 12122019
Marja Tuononen, puutarha-asiantuntija, ProAgria Länsi-Suomi

Lue lisää OSMOsta ja tutustu myös muihin materiaaleihin ja työkaluihin