Miksei pelto kasva? OSMOn tulokset esillä NJF-kongressissa

Maan kasvukuntoa ja sen haasteita esiteltiin NJF-kongressissa Mikkelissä 19.-21.6.2017. OSMO-hankkeen yliopistotutkija Tuomas Mattila piti esitelmän OSMO-koetilakoetilojen koelohkojen kasvukunto-ongelmista kysellen ”Miksei pelto kasva?”

Koelohkojen kasvukunto-ongelmista oli juuri valmistunut raportti.  Esitelmän jälkeen Mattila esitteli osanottajille myös posterin, joka käsitteli yhden koelohkon kasvukunto-ongelmia, joita tutkimuksessa on löydetty monia. Puutteita on sekä fysikaalisissa, kemiallisessissa että biologisissa kasvukuntotekijöissä.

Viljelyssä ja neuvonnassa tähän ongelmakokonaisuuteen on paneuduttava huolella, jotta kullekin tilalle ja lohkolle löydetään sopivimmat toimenpiteiden yhdistelmät kasvukunnon kokonaisvaltaiseen parantamiseen. Luomuun siirtyvälle viljelijälle  kasvukunnon puutteiden korjaaminen on erityisen tärkeää.

Esitelmä:  http://orgprints.org/31255/

Mattila, Tuomas; Rajala, Jukka; Mynttinen, Ritva and Väisänen, Hanna-Maija (2017) OSMO – a collaborative network testing knowledge and tools for resource-efficient soil health management. In: Aakkula, Jyrki; Hakala, Kaija; Huhta, Harri; Iivonen, Sari; Jurvanen, Ulla; Kreismane, Dzidra; Land, Anita; Lähdesmäki, Merja; Malingen, Matti; Mikkola, Minna; Nordlund-Othen, Janne; Nuutila, Jaakko; Peetsmann, Elen; Piskonen, Sirpa; Rasmussen, Ilse A.; Skulskis, Virgilijus; Tahvonen, Raija; Taskinen, Sirpa; Ullvén, Karin; Wibe, Atle and Wivstad, Maria (Eds.) NJF Seminar 495 – 4th organic Conference: Organics for tomorrow’s food systems, 19 – 21 June 2017, Mikkeli, Finland, 13 (1), NJF Report, pp. 70-72.

NJF-kongressi 2017 Mikkelissä

Koelohkojen kasvukunto-ongelmista oli juuri valmistunut raportti.
Tuomas J. Mattila ja Jukka Rajala: Mistä ja miten tunnistaa maan hyvän kasvukunnon? Havaintoja kahdeksalta tilalta Varsinais-Suomesta, Satakunnasta ja Etelä-Pohjanmaalta. Helsingin yliopisto, Ruralia instituutti. Raportteja 171. 36 s. 2017.

Ruralian julkaisut