Kuivatus kuntoon – Mutta millaisella salaojituksella? -kurssiaineistot Ilmajoki ja Loimaa 2018

Lohkon kuivatusta suunniteltaessa tulee selvittää lohkon ja sen osien ominaisuudet tarkoin, jotta voidaan valita sopivat salaojitusmenetelmät. Pellon kuivastus voidaan saada hyväksi, vaikka sademäärät ovat 2000 - 3000 mm/v.

Irlantilaiset salaojituksen asiantuntijat professori Owen Fenton ja tohtori Patrick Tuohy opastivat suomalaisia viljelijöitä, salaojasuunnittelijoita ja urakoitsijoita lohkokohtaisesti räätälöityjen salaojasuunnitelmien tekemiseen.

Kuivatus kuntoon – mutta millaisella salaojituksella? - Lohkokohtainen salaojituksen suunnittelu ja kokemuksia uusista salaojitusmenetelmistä -teemapäivät pidettiin Ilmajoella 3.10.2018 ja Loimaalla 4.10.2018.

Kurssin avaus – kuivatuksen haasteita, Ilmajoki
Jukka Rajala, erikoissuunnittelija, Helsingin yliopisto Ruralia-instituutti
Heikki Koskimies, kouluttaja, MVEAT-maaseudun vesitalous-koulutus, SEDU maatalous
Rajala Jukka: Kuivatus kuntoon - Mutta millaisella salaojituksella? Avaus, Ilmajoki

Kurssin avaus – kuivatuksen haasteita, Loimaa
Jukka Rajala, erikoissuunnittelija, Helsingin yliopisto Ruralia-instituutti
Sami Talola, MAVEKA-hanke, MTK Varsinais-Suomi
Rajala Jukka: Kuivatus kuntoon - Mutta millaisella salaojituksella? Avaus, Loimaa

Kuivatus osana maan kasvukuntoa – käytännön näkökulmia
Kari Alasaari, viljelijä, Lapua
Alasaari Kari: Kuivatus osana maan kasvukunnon hoitoa – käytännön näkökulmia

Kuivatus osana maan kasvukuntoa – käytännön näkökulmia
Olli Alakärri, viljelijä, Koski Tl

Pellon kuivatus irlantilaisittain
Professori Owen Fenton ja tohtori Patrick Tuohy, salaojituksen tutkijoita, Irlannin maatalousinstituutti (TEAGASC)

Irlantilaistutkijat esittelevät eri salaojitusjärjestelmien eroja ja toteutusta.

Pellon vedenläpäisykyvyn arviointi on keskeisin osa salaojituksen suunnittelua. Vain oikean arvion perusteella voidaan valita kuivatusjärjestelmä, jolla saadaan lohkon kuivatus hyväksi. Kaivinkoneella kaivetun syvän kuopanreunoista arvioidaan maan vedenläpäisykykyä kerroksittain. Maalajin lisäksi huomiota kiinnitetään mm. maan rakenteeseen, tiivistymiin, huokosiin, juurten kasvuun ja kerroksellisuuteen.

Irlannissa on käynnistetty raskaiden maiden kuivatustutkimus käytännön maatiloilla.

Päivän tiivistelmä (artikkeli): Tarkkuusoppia salaojitukseen sateisesta Irlannista

Katso videot ja niiden esittelyt:

Tilaisuuden järjestivät Helsingin yliopiston Ruralia-instituutin ja ProAgria Länsi-Suomen Osaamista ja työkaluja resurssitehokkaaseen maan kasvukunnon hoitoon yhteistyöllä (OSMO)–hanke, MVEAT -Maaseudun vesitalouden erikoisammattitutkinto (SEDU), Maan vesitalous ja kasvukunto-hanke (MTK-Varsinais-Suomi ja ProAgria Länsi-Suomi) sekä Baltic Sea Action Group.

Teemapäivään osallistui viljelijöitä ja opiskelijoita noin sata kumpaankin tilaisuuteen. Päivä antoi vinkkejä saada ongelmapeltojen kuivatus sellaiseen kuntoon, että sadekesänäkin saadaan kohtuullinen sato ja että sato voidaan myös korjata.

- Koska irlantilaiset saavat peltojen kuivatuksen kuntoon 3 - 5 kertaa sateisemmissa olosuhteissa, on se täällä Suomen ilmastossa mahdollista, tuumi moni osanottaja.

Lue lisää OSMOsta ja tutustu muihin maan kasvukunto -materiaaleihin