Vuoden luomuviljelijät jalostavat rukiinsa leiväksi Kerimäellä

24.11.2008
Vuoden 2008 luomuviljelijäksi valittiin Tiina ja Perttu Muhonen Kerimäeltä Luomuliiton syyskokouksessa 20. marraskuuta 2008 Ristiinassa. Muhosen tilalla Itä-Savossa, Kerimäen pitäjän Makkolan kylässä Muhosen tilan ruis viljellään luonnonmukaisesti ilman keinolannoitteita, myrkkyjä ja peittausaineita.

Maatilalla on myös leipomo, jossa tehdään maakunnan kuulua luomuruisleipää omien peltojen viljasta. Lisäksi tilalla on emolehmäkarjaa, joka siirrettiin luomuun v 2007 keväällä.

Muhosen tilalla isäntä Perttu Muhonen hoitaa pellot ja lehmät. Emäntä Tiina vastaa leipomosta, jossa myös velipoika Karri ja vanhaemäntä Kaisa pyörittävät leipiä. Palkkalistoilla on myös yksi ulkopuolinen. Kaikkiaan maatila ja leipomo työllistävät kuusi henkilöä.

Vanhaisäntä Iikka Muhonen toimittaa leivät kauppoihin ja kirjoittelee runoja leipäpusseihin. Tässä on yksi malliksi:

Mistä se oikea ruisleipä tehhään
   Siinä ei tarvita mallasta ei vehnää.
   Vain luomuruista pellosta ja suosta
   suolaa vähän, vesi kaivosta tuosta.
   Jyvät jauhoksi jauhaa Mielosen ”Pänti”.
   Tämä leipä on aito Kerimäen brändi.

Perttu toimi aikaisemmin Valtralla tuotekehitysinsinöörinä. Tiina innostui leivän teosta ja he ostivat Makkolan vanhan kyläkoulun 2001. Maatila siirtyi nuorille 2004. Vuonna 2002 alakoulun luokasta oli tehty leipomo.

Peltoa on viljelyssä pitkälti yli 100 hehtaaria ja parhaimmillaan siitä on puolet rukilla, osa syysrukiilla, osa kevätrukiilla. Leiväntuotannon varmistamiseksi ruista myös ostetaan tutuilta ja hyviltä vakiotoimittajilta. Tavoitteena on pitää aina varastossa yhden vuoden tarve.

Luomuhosella ei ole suoramyyntiä, vaan kaikki tuotteet toimitetaan useille jälleenmyyjille Savonlinnan seudulle.

Lisätietoja valinnasta Luomuliiton sivuilla

Luomuhosen kotisivut