Viikin agronomiopiskelijat perehtyvät käytäntöön Etelä-Savossa

4.8.2010
Kasvintuotannon akateemisia opintojaan suorittavat opiskelijat perehtyvät sekä tavanomaisen että luomumaatalouden käytäntöihin intensiivikurssilla Etelä-Savossa elokuun kahtena ensimmäisenä viikkona, 2.-13.8.2010.

Etelä-Savo elää maa- ja metsätaloudesta. Korkeinta maatalousalan opetusta Suomessa antaa Helsingin yliopisto Viikissä. Opiskelijoiden perehdytys käytäntöön sujuu erittäin hyvin juuri Etelä-Savossa, koska Syynä alueella  on monipuolinen pelto- ja puutarhakasvien tuotanto sekä alansa eturivin maatalous- ja puutarhayritykset. Monet alueen viljelijät ja yrittäjät toimivat alansa kehittäjinä ja pioneereina Suomessa. Tuotantoa ja palvelutarjontaa yhdistellään luovasti ja persoonallisesti.

Tiloille ja yrityksiin tehtäviin opintoretkiin opiskelijat valmistautuvat etukäteen. Retket suuntautuvat tänä vuonna  kolmelle luomutuotantoa harjoittavalle tilalle Juvalla, viidelle tavanomaista tuotantoa harjoittavalle tilalle sekä tavanomaiselle siementuotantotilalle. Lisäksi tutustutaan mm. koetoimintaan, viranomaistoimintaan ja neuvontaan sekä Mikkelin alueen alkutuotantoaiheisiin muihin yrityksiin ja nähtävyyksiin.

Kurssilla on 23 opiskelijaa. Sen järjestävät Helsingin yliopiston maataloustieteiden laitos (maatalous-metsätieteellinen tiedekunta) yhteistyössä MTT Mikkelin tutkimusaseman ja Helsingin yliopiston Ruralia-instituutin Mikkelin yksikön kanssa. Kurssi pidetään nyt toistaa kertaa.

Kurssin onnistumista tukevat Etelä-Savon Maakuntaliitto, Etelä-Savon Osuuspankki, Mikkelipuisto sekä muut kurssin vierailukohteet.

Teksti: Jukka Rajala