Sveitsin Coop maailman kestävin kauppaketju

16.3.2012 Sveitsiläinen osuuskauppa COOP on arvioitu maailman kestävimmäksi vähittäiskauppaketjuksi. Coopilla on pitkän tähtäimen kestävän kehityksen strategia. Käytännön toimenpiteet kattavat kauppaketjun kaikki osa-alueet.
Coopin vahvuuksia

Coopin toiminnasta kestävyyden edistämiseksi kertoi ketjun viestintäjohtaja Simona Matt BioFach-kongressissa Nuernbergissä 15.2.2012.

Riippumaton Oekom-arviointi ja tutkimuslaitos Muenchenistä arvioi kesäkuussa 2011 Sveitsin Coop kauppaketjun maailman kestävimmäksi kauppaketjuksi.

Arviointiasteikkolla D- – A+ Coop sai ainoana kauppaketjuna arvosanan B+.

Coopin vahvuuksia ovat:

  • Monipuolinen ilmastonsuojelustrategia
  • Reilu tavarantoimittajien kohtelu, kuten työntekijöiden oikeudet, työsuhteen turvallisuus ja terveydenhoito
  • Markkinointitoimenpiteet kestävien tuotteiden menekin edistämiseksi
  • Laajat ohjeet ja mittarit koskien kestävää maataloutta
  • Lisääntyvä resurssien käytön tehokkuus; energian ja veden käytön väheneminen myymälöissä neliömetriä kohti

Coop on myös valmis tekemään niitä parannuksia, joita arvioinnissa nostettiin esille kehittämiskohteina.

Oekomin yritysten kestävyyden arvioinnissa käytetään kaikkein monipuolisimpia eettisen toiminnan arviointikriteereitä – Frankfurt Hohenheim-kriteereitä, jotka kattavat kaikki kestävyyden osa-alueet.

Coop edistää mm Reilun kaupan tuotteiden myyntiä. Luomuelintarvikkeet ovat vahvasti edustuina Coopin  elintarvikeosastoilla. Tekstiileistä on tarjolla luonnonmukaisesti tuotetusta puuvillasta valmistetut tekstiilit. Kotieläinten hyvinvointia edistetään markkinoimalla kotieläinten hyvinvointimerkillä tuotettuja kotieläintuotteita. Sveitsin vuoristoviljelijöitä tuetaan markkinoimalla -vuoristo-merkillä varustettuja tuotteita.

Coop kertoo monipuolisesti asiakkailleen niistä toimenpiteistä, joita yritys tekee kestävyyden edistämiseksi. Välineitä ovat mm asiakaslehti, TV-mainonta ja erilaiset kampanjat. Luomutuotteita Coop markkinoi ja mainostaa aktiivisesti. Mainonnassa ja tuoteviestinnässä kestävästi tuotettuja tuotteita ei kuitenkaan vertailla tavanomaisiin tuotteisiin. Coop palvelee kaikkia asiakasryhmiä – myös niitä, jotka haluavat ostaa tavanomaisia tuotteita. Mainonnassa ja markkinointiviestinnässä kärki onkin kertoa siitä, mitä Coop tekee kestävyyden hyväksi ja että siinä Coop on maailman paras. Coopin tunnuslause on:  ”Sen ainoan maailman hyväksi, jota meillä on yksi ainoa”.

Coopin liikevaihto oli 22,9 miljardia euroa vuonna 2011 ja yrityksen palveluksessa on 75 000 työntekijää.

Sveitsin Coop-kauppaketjulla on monipuolinen kestävän kehityksen strategia

Kestävyys- laulun sanat suomeksi:

Stressi – se on todellista

Kuuntele sydämeniskuja. Kuuntele näitä elonmerkkejä.

Samantekevää, kenen sydän on. Ihmisen, eläimen tai kasvin.

Unohdamme tämän aivan liian usein, että kaikkialla ympärillämme on elämää.

Kaikki on elävää tai elämästä riippuvaista. Jopa leipä edessänne.

Me kaikki olemme osa tätä kiertokulkua. Vain ihminen pyrkii eroon tästä rytmistä.

Me rakennamme ja tuotamme liian paljon, työnnämme luonnon sen äärirajoille.

Miten kauan voimme vielä jatkaa ottamista, antamatta?

Hävittää kaiken eikä oppia mitään siitä tuhkasta, jonka jätämme jälkeemme.

Mikä on syynä kaikkeen tähän? Oma eloonjäämisemme.

Sillä meidän elämämme on riippuvaista luonnosta ja sen selviytymisestä elävänä.

Vain meidän lajimme takia

täytyy tuhansien muiden hävitä.

Tehkäämme ero maailmamme hyväksi

ennen kuin viimeinen dominopalikka kaatuu.

Coop TV-mainoslaulu Kestävyys. Laulun sanat suomeksi sivun alalaidassa.