Juva haastaa muut kunnat luomuruoan käyttäjiksi

Lähi – ja luomuruoan osuus nostetaan 40 %:iin Juvan kirkonkylän julkisessa ruokailussa vuoden 2014 loppuun mennessä. Asiasta päätti Juvan kunnanvaltuusto 100-vuotisjuhlakokouksessa. Samalla Juvan kunta haastaa Etelä-Savon muut kunnat tekemään vastaava päätös.

Juvalla panostetaan omassa kunnassa tuotettujen elintarvikkeiden käytön lisäämiseen kahden keskuskeittiön aterioiden raaka-aineina. Juvan kunnanvaltuusto teki 100 –vuotisjuhlakokouksessaan 07.11.2011 päätöksen, että vuoden 2013 ja 2014 aikana lähi – ja luomuruoan osuus nostetaan 40 % raaka-ainehankinnoista ja keittiöissä siirrytään Portaat Luomuun – ohjelmassa eteenpäin tasolle 4 asti, jolloin ruoanvalmistuksessa käytetään jatkuvasti vähintään kahdeksaa luomutuotetta. Päätöksen teon yhteydessä Juvan kunnanvaltuusto antaa haasteen kaikille Etelä-Savon kunnille tehdä vuoden 2012 aikana tätä päätöstä vastaava päätös omissa kunnissaan.

Koulukeskuksen keittiössä tehdään päivittäin ruokaa 700 koululaiselle, ala-asteelle, yläasteelle ja lukioon.  Vanhainkodin keittiössä valmistetaan yhteensä 650 ateriaa. Vanhainkodin lisäksi aterioita toimitetaan kotiin vanhuksille, kehitysvammaisten hoitokotiin, sairaalaan ja kirkonkylän päiväkodeille.  Juvalla on 6900 asukasta, joista yli puolet asuu kirkonkylässä.

Kyläkoulujen keittiöihin hankitaan raaka-aineet itsenäisesti kyläkauppojen kautta ja suoraan tuottajilta. Perunat, marjat, vihannekset ja jauhot tulevat paikallisilta tuottajilta ja jatkojalostajilta.

Vuonna 2011 maataloustuottajia oli 320. Peltoa on viljelyssä 8700 hehtaaria. Maidontuottajia on 72 ja tiloilla tuotetaan 14 miljoonaa litraa maitoa.  Lihakarjankasvattajia on 20. Avomaan vihanneksia tuotetaan 126 hehtaarilla ja kuminaa 119 hehtaarin alalla. Kanatiloja on 8, joilla on munituskanapaikkoja 130 000, kaikki virike – tai lattiakanalassa. Kasvihuoneissa tuotetaan ruukkuyrttejä ja ruukkusalaatteja.

Luomutuotannossa on 44 tilaa, joilla on 2000 ha peltoa eli 23 % viljelyalasta. Luomukotieläintiloja on 11. Tiloilla tuotetaan lähinnä maitoa ja naudanlihaa.

Elintarvikkeiden jatkojalostajia on useita. Juvan Luomu Oy:n meijerissä luomumaito jalostetaan jogurteiksi. Salico Oy,  tuottaa valmissalaatteja ja Tuoreverkko Oy, myy kauppakunnostettuja vihanneksia.  Kruunuherkku tuottaa valmisruokia kauppoihin ja horeca-sektorille, tuotevalikoimassa on myös luomuvalmisruokia ja -aterioita. Rapion Myllyssä valmistuu monipuolisesti viljatuotteita vähittäiskauppoihin. Lisäksi on maatilojen yhteydessä olevia jatkojalostajia, munintakanalan yhteydessä kakkupohjatuotanto, Peltolan marjatilalla tehdään mehuja ja marjapakasteita ja Sappion luomutilalla leivotaan luomuruisleipää. Beeffi Oy jatkojalostaa pihvikarjan lihaa kuluttajapakkauksiin ja jauhelihaksi, luomulaatua keväällä 2012.

Juvan koulukeskuksen keittiö on tällä hetkellä Portaat luomuun – ohjelman ensimmäisellä portaalla. Koulukeskuksen keittiön kokonaishankinnoista lähi- ja luomuruuan oston osuus on tällä hetkellä 14 %. Luomutuotteita ovat rasvaton maito, piimä ja kuivatut herneet. Vanhainkodin keittiö ei ole vielä mukana Portaat Luomuun – ohjelmassa. Sen kokonaishankinnoista lähi- ja luomuruuan osuus on kuitenkin 22 %. Paikallisilta tuottajilta hankitaan marjat, perunat, perunasose, kakkupohjat ja valmiiksi pilkotut salaattiainekset sekä osa jauhelihasta, kalasta, mehuista ja viljatuotteista ja mehuista. Luomutuotteita ovat herneet ja osa maitotuotteista.

Raaka-aineiden käytön nosto 35 %:iin raaka-aineista merkitsisi noin 5 % kustannusten nousua ateriahinnoissa. Nykyiset tavarantoimittajat pystyvät toimittamaan ensimmäiseen 35 % tasolle nostoon tarvittavan määrän tuotteita. Paikallisten tuotteiden käytön lisäämiseksi edelleen 40 %:iin tarvitaan lisää valmiiksi kuorittuja, pilkottuja ja soseutettuja sekä esikypsennettyjä raaka-aineita.

Teksti: Brita Suokas, Saimaan Luomu ry