Oleelliset oppimishaasteet liittyvät yhtäältä luonnonvarojen käyttöön ja toisaalta viljelijöiden ulkopuolisiin suhteisiin. Luonnonvarojen käytön osalta keskeinen kysymys on, kehitetäänkö luomuvihannesviljelyä ekologiseen ja kestävään vai intensiiviseen suuntaan. Tärkeimmät suhteet ovat markkinointi-, hallinto- ja ns. luomusuhteet, jotka ovat enimmäkseen toisia luomuviljelijöitä ja -neuvojia. Tulosten perusteella väitöskirjassa on kehitetty oppimisvälineitä, joita voidaan soveltaa keskusteltaessa ja pohdittaessa luomutuotannon kehittämisen suuntia.
Seppänen, L. 2004
Oppimisen haasteet luomu-vihannesviljelyssä
Learning challenges in organic vegetable farming. An activity-theoretical study of on-farm practices. University of Helsinki, Institute for Rural Research and Training. Publications 1. 145 p.
Tiivistelmä: https://helda.helsinki.fi/handle/10138/221341