Luomupossussa on muutakin kiperää kuin saparo

5.11.2010 Luomutilojen välinen yhteistyö rehustuksen järjestämisessä kiinnostaa, mutta edellyttää tilaajalta myös maksukykyä, mikä on nykyisillä tuottajahinnoilla koetuksella. Näin todettiin luomusianlihan tuotannon infotilaisuudessa 4.11.2010 Loimaan Sarka-museolla.

Infotilaisuuden järjestivät luomulihanjalostaja Pajuniemi Oy, MTK-Varsinais-Suomi ry sekä Tarmokas- ja ELLU-hankkeet. Mukana oli luomusianlihantuottajia, ja myös joukko luomuun siirtymässä olevia tai sitä harkitsevia. Seppo Jokiniemi ProAgria Farmasta muistutti investoijia pitämään sikapaikkaa kohti tehtävät satsaukset aisoissa, kulut kun lähtevät helposti karkaamaan rakentamis- tai saneerausvaiheessa.

Ko­ti­mais­ta luo­mu­pos­sun­li­haa tuot­taa vain alle 10 ti­laa

Tuottaja Kari Nymanin havainnot käytännön sikatalouden sujumisesta luomusianlihantuotannossa toivat esiin luomusian kasvattajan työn pioneeriluonteen. Nymanit ovat kehittäneet ja laajentaneet tuotantoa viidentoista vuoden aikana, ja liha on todettu erittäin laadukkaaksi. Haasteita kuitenkin löytyy, ja mm. ruokinnan täsmentämiseksi ja porsaskuolleisuuden minimoimiseksi tehdään päivittäin havaintoja ja työtä.

Tutkija Kirsi Partanen kertoi ruokinnan ja rehunkoostumuksen vaikutuksista. Rehun maittavuuden ja aminohappokoostumuksen rakentaminen vaatii kasvattajilta kokeilumieltä. Kalajauhon tai muun soveltuvan valkuaisrehun saatavuus myös askarruttavat tuottajia. Tilojen välinen yhteistyö rehustuksen järjestämisessä kiinnostaa, mutta edellyttää tilaajalta myös maksukykyä, mikä on nykyisillä tuottajahinnoilla koetuksella.

Asia­kas­pa­lau­te kan­nus­taa

Matti Mäkelä Paimion teurastamolta kertoi luomusian liikkumisesta ketjussa sekä luomuvalvonnan vaatimuksista teurastamon osalta. Luomulihan erillään pitämistä tavanomaisesta eli luomustatuksen säilymistä, seurataan teurastamon sisällä, jotta voidaan varmistua, että luomujalostajalle päätyy ainoastaan luomulaatuinen sianliha. Ketjussa toiseen suuntaan kulkee asiakaspalaute. Allergiaperheiden ja muiden kuluttajien positiiviset terveiset ovat Pajuniemen toimitusjohtaja Arto Jokiselle arkipäivää.

www.mtk.fi/varsinaissuomi