Viesti rohkeasti, omaperäisesti, sanoma mukana

Yrityksen on hyvä viestiä reippaasti ja rohkeasti. Pienen luomuyrityksen viestinnän on hyvä olla persoonallista ja omaperäistä. Viestissä tulisi on johdonmukainen sanoma mukana. Seuraavassa joitakin esimerkkejä erilaisesta luomuyritysten viestinnästä.

Ruotsalaiset luomuviljelijät perustivat yhteisyrityksen luomutuotteita markkinoimaan. Alkavalla yrityksellä on suuri haaste tehdä itsensä tunnetuksi. Miten saada näkyvyyttä?

Yrityksen piirissä ideoitiin uuden yrityksen viestintää ja markkinointia. Yhdeksi viestintäkeinoksi valittiin postikortin tekeminen. Kortin tulisi olla omaperäinen ja kiinnostava sekä mieleenjäävä. Kortissa tulisi välittyä myös selkeä sanoma luomusta.

Postikortiksi valittiin rohkea ja omaperäinen valokuva, jossa luomuperunatilan emäntä poseeraa perunoiden päällä, mukana kuvassa on myös tomaattia ja eläin.

Kortin viestiksi ja iskulauseeksi muotoutui: Love, peace and Organic Farming eli Rakkaus, rauha ja luonnonmukainen maatalous

Kuvassa on viljelijä – ihminen, joka viestii rakkautta, aitoutta ja avoimuutta. Kuva huokuu myös rauhaa ja sopusointua ihmisen, kasvien ja eläinten kesken. Kuvassa on perusluomutuotteita perunaa, tomaattia ja sika edustamassa kotieläintuotantoa.

Kuva valittiin julkistamisen jälkeen vuonna 1996  Ruotsin parhaaksi mainoskuvaksi. Näin aloittava yritys sai runsaasti  ilmaista näkyvyyttä ja mainosta.

Onnistunut viestintätoimenpide auttoi uutta yritystä pääsemään jaloilleen.