Tanska maailmanmestari luomutuotteiden markkinoinnissa

8.4.2009

Tanska on luomuelintarvikkeiden markkinoinnin maailmanmestari. Tanskalaiset ostivat luomuelintarvikkeita 106 euroa asukasta kohti vuonna 2008. Luomumarkkinoiden kasvun salaisuuksista kertoi markkinointikonsultti Gitte Hvoldal Organic Denmark-järjestöstä Luomupäivillä Tampereella maaliskuun lopulla.

Luomuelintarvikkeiden markkinoiden voimakas kasvu on pitkäjänteisen yhteistyöhön perustuvan kehittämistyön tulosta.
Luomutuotteiden menekinedistämisestä vastaa Organic Denmark-järjestö, joka on yhdistänyt Tanskan koko luomualan yhdeksi järjestöksi. Toimintaa ohjaa alan yhteinen markkinointistrategia, joka luo perustan järjestön ja vähittäiskauppaketjujen tiiviille yhteistyölle.

Luomuelintarvikkeita ostaa säännöllisesti 47 prosenttia tanskalaisista.
Luomuelintarvikemyynti saavutti 3,5 prosentin osuuden kokonaismyynnistä jo vuonna 1999 ja vakiintui muutamaksi vuodeksi tälle tasolle. Vuodesta 2005 lähtien luomuelintarvikkeiden myynti on kasvanut nopeasti nousten vuonna 2008 6,5 prosenttiin elintarvikkeiden kokonaismyynnistä. Luomumyynnin odotetaan edelleen kaksinkertaistuvan vuoteen 2013 mennessä

Luomuelintarvikkeiden myynnin osuudet tuoteryhmittäin olivat esimerkiksi markkinajohtaja Coop-ketjussa vuonna 2008: kevytmaito 40, kananmunat 33, jauhot 35, porkkana 30, lastenruoka 93, sitruunat 38 %. Lisäksi Tanska on erittäin merkittävä luomuelintarvikkeiden viejä.

Markkinointikonsultti Gitte Hvoldal´in mukaan Organic Denmark-järjestön päätehtävä on tehdä luomussa onnistuminen helpoksi vähittäiskaupassa. Ketjuyhteistyön kehittäminen on keskeistä. Järjestö tekee luomuviestintää, edistää luomumerkin käyttöä ja tunnettuutta, tekee mainontaa, avustaa tuotevalikoiman kehittämisessä ja kouluttaa kaupan henkilöstöä ja ketjun muita toimijoita toimimaan sujuvasti koko ketjun kilpailukyky huomioon ottaen.

Järjestön palveluksessa on 45 luomumarkkinoinnin kehittämistyötä tekevää konsulttia. Jäseninä on 950 luomuviljelijää, 100 luomuyritystä ja 3600 kuluttajaa.

-Luomulla on vahva osuus suomalaisessa ruokakulttuurissa. Tarvitaan uskottavia luomutuotteita ja luottamus luomutuottajaan on vahva pohja markkinoinnille. Luomualan tulee pystyä vastaamaan kasvavaan kysyntään kotimaassa ja ulkomailla. Pyrkimys luomun kehitysmaasta edelläkävijäksi on kunnianhimoista realismia. Koko luomuketju tulee saada kuntoon ja pelaamaan hyvää yhteispeliä ”luomua Suomesta” brändillä, sanoi Eviran pääjohtaja Jaana Husu-Kallio Luomupäivien avajaispuheenvuorossaan.

Gitte Hvoldalin alustus englanniksi, alustus suomeksi ja tiivistelmä suomeksi
Organic market success through collaboration in retail
Luomumarkkinointiin menestystä ketjun loppupään yhteistyön avulla

Luomupäivät järjestettiin Tampere-talolla 27-28.3.2009

Organic Denmark- järjestö
www.organicdenmark.com

Teksti: Jukka Rajala