Mainonta kertoo teoista kestävyyden hyväksi – ei tyhjiä sanoja

Vastuullisesti toimivat yritykset siirtyvät mainonnassa kertomaan yrityksen teoista kestävyyden edistämiseksi. Sveitsin osuuskauppaketjun mainonnassa on siirrytty tyhjien sanojen asemesta kertomaan teoista kestävyyden hyväksi. TV-mainonta, myymälämainonta ja mainokset välittävät nykyisin viestiä yrityksen teoista eikä vain tyhjiä sanoja. Mainonnan uudistaminen on osa yrityksen strategiaa kestävän
Mai­nok­sia luo­mus­ta

Spot 1 Teko Nr 8 Kokonaisuus huomioon eläintuotannossa
Coop panostaa eläinten hyvinvoinnin kehittämiseen. Sopimustuotannossa hyvinvointivaatimukset ovat paljon korkeammat kuin lainsäädännön minimivaatimukset. Ulkoilu ja laitumelle pääsy ovat tärkeä osa eläinten hyvinvointia.  Mainoksen viesti on selkeä, yrityksen kotieläintuotannossa eläimillä on mahdollisuus runsaaseen ulkoiluun. Minulle ja sinulle.

Spot 2  Nr 103 Ainakin T-paidan tuotanto on siisti asia
Teko 156 Coop on kehittänyt puuvillan viljelyä ympäristöllisesti ja sosiaalisesti kestävämmäksi jo 20 vuoden ajan. Painopiste on luomupuuvillan viljelyn ja luomujalostuksen kehittämisessä Intiassa ja Tansaniassa. Luomupuuvillan viljely parantaa viljelijöiden taloudellista ja sosiaalista asemaa sekä terveyttä, ja tekee viljelijän riippumattomaksi. Mukana on jo noin 10 000 viljelijää. Luomupuuvillasta valmistettuja tekstiilejä myydään Naturaline-tuotemerkillä. Minulle ja sinulle.

Katso myös Teko Nr 156  Luomupuuvilla tekee puuvillan viljelijän riippumattomaksi

Spot 3 Nr 137: Sveitsin suurin Reilun kaupan valikoima on meillä
Kauppa on silloin reilua, kun kumpikin osapuoli on tyytyväinen. Coop aloitti Reilun kaupan tuotteiden myynnin vuonna 1992 Max-Havelaar –tuotemerkillä. Tavoitteena on, että kaikki kehitysmaista peräisin olevat tuotteet ovat Reilun kaupan tuotteita vuoteen 2017 mennessä. Minulle ja sinulle.

Spot 4 Nr 157: Meille ovat kaikki tervetulleita. Myös ne, jotka tanssivat omaan tahtiin
Kaikkien tuotteiden ei tarvitse sopia parhaisiin laatuluokkiin. Myös väärät ja pienet ovat syötäviksi kelpaavia. Coop myy nykyisin laatuluokista poikkeavia tuotteita Unique –tuotemerkillä ja todistaa, että ne ovat kauppakelpoisia. Hauskannäköinen ulkomuoto saattaa houkutella ostamaan. Ravintoarvoltaan nämä tuotteet ovat 1-luokan veroisia. Ulkomuodoltaan poikkeavia myydään jätteiden määrän vähentämiseksi ja kestävyyden edistämiseksi. Minulle ja sinulle.

Spot 5 Nr. 174: Meiltä kaikki saavat tarpeeksi kalaa pöytään
Pyydetyn kalan tulee täyttää kestävän kalastuksen vaatimukset Marine Stewardship Council MSC:n  mukaan. Viljelyissä kaloissa ja vesiviljelytuotteissa tavoitteena on tuottaa kaikki luomumenetelmin. Kestävän kalastuksen ja vesiviljelytuotteiden puolesta. Minulle ja sinulle.

TV-spotit ja mainokset kertovat teoista – eivätkä sisällä tyhjiä sanoja.
Katso Coopin sivuilta myös teoista kertovia mainosjulisteita sivun lopussa.

Tutustu myös tunteisiin vetoavaan musiikkivideoon

Naturaplan-luomumerkin 20-vuotisjuhlavuonna 2013 Coop julkisti laulun Rakastan, josta tuli suurmenestys, joka liikutti koko Sveitsiä. Laulun esitti lauluyhtyä Luonnon ääni. Laulu sai kultalevyn vuoden lopussa ja oli Sveitsin ykkönen.
Vuonna 2014 alussa Coop julkaisi uudelleen sanoitetun ja sovitetun version tästä laulusta ”Love” Rakkaus. Laulajina ovat nyt tunnetut laulajasisarukset Lennon 14 v ja Maisy 10 v Stella Kanadasta. Laulun on säveltänyt Roman Camenzind. Laulun myötä Coop toivoo luomulle suotuisaa kehitystä seuraavien 20 vuoden aikana.

Laulun videolla nuori tyttö osoittaa rakkautta luontokappaleille sanomalla hyvää yötä maatilalla eri osapuolille, kuten koiralle, kanalle, possulle, vasikalle ja lehmälle jne. Laulu ja video välittävät vahvaa tunnetta.

Kuuntele ja katso:

”Love” – Rakkauslaulu äiti luonnolle.

Laulun vanha versio "I love".

Teksti: Jukka Rajala

Tämän aineiston tuottamiseen on saatu tukea Hämeen ELY-keskukselta EU:n maaseuturahastosta.