Luomukauppa EBL – Alueelta alueen hyväksi

Luomukauppa EBL on luomuviljelijä Gerhard Bickelin vuonna 1994 perustama, jolloin hän osti yhden tavanomaisen marketin Nuernbergistä ja muutti sen luomukaupaksi. Myymälöitä on avattu vuosittain lisää. Nykyisin myymälöitä on jo 23 kpl Nuernbergissä ja lähiseudulla. Yritys toimii alueellisena luomutuotteiden markkinoijana panostaen erityisesti laadukkaan lähiluomun hankintaan ja markkinointiin.
Va­li­koi­mis­sa 6000 luo­mu­tuo­tet­ta

Yrityksen tuotevalikoima kattaa kaikki monimuolisen elintarvikekaupan tuotteet. Valikoimissa on noin 6 000 tuotetta. Elintarvikkeet ovat kaikki luomua, pesuaineet ympäristöystävällisiä ja kosmetiikka luomua tai luonnonkosmetiikkaa.

Tuotteet pyritään saamaan mahdollisimman suuressa määrin omalta alueelta. Lähiluomu määritellään täsmällisesti; enimmäisetäisyytenä pidetään 150 kilometriä. Tuotteiden hankintapaikat  ja tuottajien nimet kerrotaan aktiivisesti netissä ja esitteessä. Etusija annetaan luomujärjestöjen omille luomumerkeille kuten Demeter, Bioland ja Naturland ja paikallisille tuotemerkeille.

Oma tukkukauppa

Yrityksellä on oma tukkukauppa tuontituotteiden maahantuontiin ja tuotteiden jakeluun oman ketjun myymälöihin. Tukkukauppa palvelee myös muita luomukauppoja. Viljelijät ja tavarantoimittajat esitellään yrityksen kotisivuilla.

Yritys osallistuu aktiivisesti yhteisen hyvän tekemiseen mm. kestävän kehityksen edistämisellä. Pakkaukset ovat ympäristö- ja tuoteystävällisiä. Marjamehut myydään lasipulloissa, samoin iso osa maidosta. Syynä on ensisijaisesti tuotteiden parempi laatu, lasipulloista tuote säilyy varmemmin ja siitä ei irtoa mitään tuotteisiin.

Lähiluomua hyllyihin

Vihannekset ja hedelmät hankitaan ensisijaisesti lähiseudun viljelijöiltä. Kesällä lähiluomun valikoima on laaja. Kevättä kohden tuontivihannesten ja -hedelmien osuus kasvaa. Tuottajista kerrotaan näyttävästi sekä kaupan seinällä että kotisivuilla.

Myynnissä on mm luomutilan vanhoista hedelmälajikkeista valmistamia mehuja. Mehuja myydään lajikkeen ja viljelijän nimellä. Myynnissä on myös vanhojen lajikkeiden omenoita. Kauppa osallistuu näin biodiversiteetin suojeluun.

Kananmunat tulevat kolmelta lähiseudun luomukanatilalta. Viljelijöiden kuvat ja tilan kuvaukset tuotannosta sekä yhteystiedot olivat selkeästi myymälässä näkyvillä. Valikoimissa on kolmea luomulaatua, 2 pakkauskokoa ja neljä munakokoa. Kriisiviestintää tehdään tarvittaessa. Joillakin luomutiloilla havaittiin puutteita luomusäädösten noudattamisessa. Tämä ei koske  EBL-ketjun kananmunantuottajia, kerrotaan myymälän tiedotteessa kananmunien vieressä

Oma teu­ras­ta­mo ja li­ha­tuot­teit­ten val­mis­tus

Ketjulla on oma teurastamo ja lihatuotteiden valmistus. Teuraseläimet hankitaan alle 150 kilometrin etäisyydeltä. Lihatuotteiden valmistuksesta ja laadusta vastaavan mestarin nimi ja kuva on näyttävästi seinällä. Teurastamossa 10 työntekijää valmistaa 80 erilaista lihatuotetta käyttäen lisäaineina vain luomumausteita ja merisuolaa. Lyhyt ketju varmistaa tuotteiden tuoreuden.

Lähiluomujuomia

Virvoitusjuomaosastolla on tarjolla paikallisen tunnetun luomupanimon erilaisia oluita ja virvoitusjuomia. Olut tehdään paikallisesti viljellyistä ohra- ja spelttimaltaista sekä paikallisesta humalasta. Oluita löytyy myös alkoholittomina sekä gluteiinittomana.

Monipuolinen leipäosasto

Leipäosastolle leipiä toimittaa lähistön neljä luomuleipomoa. Erikoisempia tuotteita saatetaan ottaa tarjontaan vain tiettynä viikonpäivänä.

Leipäosaston yhteydessä toimii myös kahvila, jossa on tarjolla päivittäin yksi lounasvaihtoehto viikottain vaihtuvan kasvisruokalistan mukaan.

Ak­tii­vis­ta myyn­nin edis­tä­mis­tä

Luomutuotteiden kysyntä on kasvanut vakaasti. Eniten kasvaa vegaanituotteiden ja gluteiinittomien tuotteiden kysyntä. Ketju on avannut viime vuosina 1-2 myymälää vuosittain. Viimeksi avattiin myymälä Nuernbergin itäpuolelle. Vuonna 2015 suunnitelmissa on avata kolme uutta myymälää.

Asiakkaita palvellaan myymälöissä heidän kanssaan keskustellen. Uusien asiakkaiden kanssa käydään tarvittaessa pitkiäkin keskusteluja. Henkilökuntaa on kaikkiaan noin 300. Henkilökunnan ammattitaito on tärkeä menestystekijä ja siksi täydennyskoulutukseen panostetaan paljon. Asiakaita opastetaan myös vuodenajanmukaiseen ostamiseen.

Viikoittain julkaistaan asiakaslehti, jossa kerrotaan ajankohtaisista asioista ja esitellään tuottajia ja tuotteita. Keskiaukeamalla julkaistaan viikon tarjoukset. Tarjouksista kerrotaan myös kadulla, myymälässä, kotisivuilla ja lehtimainoksin. Lisäksi kotisivuilla harjoitetaan aktiivista tiedottamista ja blogikirjoittelua.

Kauppa on mukana Luomukaupunki Nuernberg –toiminnassa. Kauppa mm edistää erilaisia projekteja yhdessä Nuernbergin kaupungin kanssa. Esim 3-14 -vuotiaille suunnattu kilpailu järjestetään vuosittain terveellisemmän ruokailun edistämiseksi.

Lä­hi­luo­mu­ruo­ka laa­tu­tie­tois­ten ar­vos­ta­maa

Lähiluomuruoka on varsin arvostettua Saksassa. Laadukkaan luomun markkinointiin panostavan yrityksen kilpailukeino on hankkia ja tarjota lähiluomutuotteita ja antaa tuotteille kasvot. Luomuhotellissa, luomuravintolassa ja luomuaterioita tilauksesta tarjoavassa ateriapalveluyrityksessä panostettiin tavarantoimittajaverkoston rakentamiseen. Luomutuotteita myydään tuotteiden alkuperää esiin tuoden tuottajan nimellä ja kasvoilla. Tärkeää oli vahvistaa asiakkaan luottamusta luomutuotteisiin ja niiden alkuperään. Asiakkaille järjestettiin myös tilaisuuksia käydä tutustumassa tuotteita toimittaviin tiloihin.

Tutustu tarkemmin EBL-luomukaupan kotisivuilla

Ihminen ja luonto sopusoinnussa  -juliste myymälän seinällä kertoo:

Luonnollisesti ja sopusoinnussa luonnon kanssa valmistetut luomutuotteet ovat hyviä ihmisille ja luonnolle. Pidämme tärkeänä edistää tuotevalikoimamme välityksellä maan, vesien ja ilman suojelua – jotta myös lapsillamme on tulevaisuudessa elämänarvoinen ympäristö.

Tutustu tarkemmin EBL-luomukaupan historiaan

Teksti: Jukka Rajala

Tämän aineiston tuottamiseen on saatu tukea Hämeen ELY-keskukselta EU:n maaseuturahastosta