WWF haastoi mukaan Kalakampanjaan tärkeät sidosryhmät päättäjistä kalakauppaan, kuluttajiin ja kalastajiin. Yrityksiltä, organisaatioilta ja yhteisöiltä pyydettiin selkeitä sitoumuksia konkreettisiksi käytännön toimenpiteiksi, jotka auttavat pääsemään kampanjan tavoitteisiin. Sitoumuksissa huomioitiin myös aikaisempi työ asian edistämiseksi.
Organisaation luonteesta riippuen ehdottamiamme toimenpiteitä olivat:
- Uhanalaisten ja/tai kestämättömästi pyydettyjen kalojen poistaminen valikoimista
- Kestävästi pyydetyn kotimaisen kalan ja MSC-sertifioitujen kalatuotteiden osuuden kasvattaminen omissa valikoimissanne
- Vastuullisia kulutustottumuksia edistävät hankkeet
- Käytännön toimenpiteet kalastuksen ja kalankasvatuksen vastuullisuuden parantamiseksi
- Käytännön toimenpiteet kotimaisten uhanalaisten kalojen suojelun tehostamiseksi
- Organisaationne toiminnan luonteeseen sopivat muut käytännön toimenpiteet ja sitoumukset jotka edistävät kampanjan tavoitteita
Suosi myös luonnonmukaisesti kasvatettua kalaa, milloin sitä on saatavilla.
Kuluttajan kalaopas (pdf)
Teksti: Jukka Rajala
Tämän aineiston tuottamiseen on saatu tukea Hämeen ELY-keskukselta EU:n maaseuturahastosta.