Eu-kampanja: luomu hyvää luonnolle hyvää sinulle
15.8.2008
EU-Komissio käynnisti luomutiedotuskampanjan heinäkuussa 2008. Kampanjan tarkoitus on kertoa jäsenmaiden kuluttajille luomusta.
Alla on listattu iskulauseet ja avainviestit, joilla EU:n luomun edistämiskampanjaa välitetään. Käytä vapaasti tätä sisältöä luodaksesi omat edistämismateriaalisi.
Avainiskulause:
- Luomu. Hyvää luonnolle, hyvää sinulle.
Muita iskulauseita:
- Luomu. Hyvää luonnolle, hyvää minulle.
- Luomu. Luonnollinen valinta.
- Luomu. Päätös luonnon puolesta.
- Luomu. Ole luonnollinen!
- Luomu. Luonnosta, johon luotamme.
- Luomu. Se on meidän luonnossamme.
- Luomu. Hyvää, johon luotamme.
- Luomu. Yksinkertaisesti hyvää.
- Luomu. Syntisen hyvää.
EU-tiedotuskampanjassa luomun eri puolista kertovia avainviestejä ovat:
- ”Luomuviljely säilyttää luonnon monimuotoisuuden korkealla tasolla sekä edistää lajien ja elinympäristöjen suojelua.”
- ”Luomutuotanto käyttää vastuullisesti energiaa ja luonnonvaroja.”
- ”Luomuviljely tasapainottaa ja rohkaisee paikallisten voimavarojen käyttöön.”
- ”Luomuviljely edistää maaperän elämää, luonnollista maan viljavuutta ja veden laatua.”
- ”Luomutuotanto edistää eläinten terveyttä ja hyvinvointia.”
- ”Luomutuotanto täyttää eläinten lajinmukaiset käyttäytymistarpeet.”
- ”Luomuruoka vastaa kuluttajien vaatimuksiin aidosta ja maukkaasta ruuasta.”
- ”Luomumerkki vakuuttaa kuluttajat siitä, että heidän ostamansa tuotteet ovat tuotettu valvottujen luomusäännösten mukaisesti.”
- ”Luomutuotanto tarjoaa monipuolisen tuotevalikoiman markkinoille useiden toimituskanavien kautta.”
- ”Luomutuotannon valvonta varmistaa kuluttajille, että kaikki toimijat tarkastetaan säännöllisesti viranomaisten toimesta.”
- ”Luomutuotteiden kasvava kysyntä tarjoaa lisääntyviä yritysmahdollisuuksia koko elintarvikeketjussa.”
- ”Luomutuotannon kasvu luo lisää työmahdollisuuksia ja hyvinvointia maaseutujen aluetaloudelle ja vaikuttaa maaseutumaiseman säilyttämiseen ja parantamiseen.”
- ”Luomutuotanto antaa mahdollisuuksia luomuelintarvikeketjun toimijoille läheiseen kanssakäymiseen kuluttajien kanssa.”
- ”Luomuelintarvikeketju tarvitsee erikoistuneita ja ammattitaitoisia työntekijöitä.”
Luomun avainviestit tarkoittavat lyhyemmin ilmaistuna:
- Luonnon monimuotoisuuden ja maaseutumaiseman ylläpito
- Vastuullinen energian ja luonnonvarojen käyttö
- Paikallisten mahdollisuuksien hyväksikäyttö
- Maan luontaisen viljavuuden hoitaminen
- Vesien ja ilmakehän suojelu
- Kotieläinten lajinmukainen hoito
- Vastaa kuluttajien odotuksiin aidosta ja maukkaasta ruoasta
- Maaseudun asutuksen säilyttäminen
- Kanssakäyminen kuluttajien kanssa
- Luomu tarvitsee uusia työntekijöitä
EU-Komission luomutiedotuskampanjan viestit
Teksti: Jukka Rajal