Eu-kampanja: luomu hyvää luonnolle hyvää sinulle

15.8.2008

EU-Komissio käynnisti luomutiedotuskampanjan heinäkuussa 2008. Kampanjan tarkoitus on kertoa jäsenmaiden kuluttajille luomusta.

Alla on listattu iskulauseet ja avainviestit, joilla EU:n luomun edistämiskampanjaa välitetään. Käytä vapaasti tätä sisältöä luodaksesi omat edistämismateriaalisi.

Avai­nis­ku­lause:

  • Luomu. Hyvää luonnolle, hyvää sinulle.

Mui­ta is­ku­lausei­ta:

  • Luomu. Hyvää luonnolle, hyvää minulle.
  • Luomu. Luonnollinen valinta.
  • Luomu. Päätös luonnon puolesta.
  • Luomu. Ole luonnollinen!
  • Luomu. Luonnosta, johon luotamme.
  • Luomu. Se on meidän luonnossamme.
  • Luomu. Hyvää, johon luotamme.
  • Luomu. Yksinkertaisesti hyvää.
  • Luomu. Syntisen hyvää.

EU-tie­do­tus­kam­pan­jas­sa luo­mun eri puo­lis­ta ker­to­via avain­vies­te­jä ovat:

  • ”Luomuviljely säilyttää luonnon monimuotoisuuden korkealla tasolla sekä edistää lajien ja elinympäristöjen suojelua.”
  • ”Luomutuotanto käyttää vastuullisesti energiaa ja luonnonvaroja.”
  • ”Luomuviljely tasapainottaa ja rohkaisee paikallisten voimavarojen käyttöön.”
  • ”Luomuviljely edistää maaperän elämää, luonnollista maan viljavuutta ja veden laatua.”
  • ”Luomutuotanto edistää eläinten terveyttä ja hyvinvointia.”
  • ”Luomutuotanto täyttää eläinten lajinmukaiset käyttäytymistarpeet.”
  • ”Luomuruoka vastaa kuluttajien vaatimuksiin aidosta ja maukkaasta ruuasta.”
  • ”Luomumerkki vakuuttaa kuluttajat siitä, että heidän ostamansa tuotteet ovat tuotettu valvottujen luomusäännösten mukaisesti.”
  • ”Luomutuotanto tarjoaa monipuolisen tuotevalikoiman markkinoille useiden toimituskanavien kautta.”
  • ”Luomutuotannon valvonta varmistaa kuluttajille, että kaikki toimijat tarkastetaan säännöllisesti viranomaisten toimesta.”
  • ”Luomutuotteiden kasvava kysyntä tarjoaa lisääntyviä yritysmahdollisuuksia koko elintarvikeketjussa.”
  • ”Luomutuotannon kasvu luo lisää työmahdollisuuksia ja hyvinvointia maaseutujen aluetaloudelle ja vaikuttaa maaseutumaiseman säilyttämiseen ja parantamiseen.”
  • ”Luomutuotanto antaa mahdollisuuksia luomuelintarvikeketjun toimijoille läheiseen kanssakäymiseen kuluttajien kanssa.”
  • ”Luomuelintarvikeketju tarvitsee erikoistuneita ja ammattitaitoisia työntekijöitä.”

Luo­mun avain­vies­tit tar­koit­ta­vat ly­hyem­min il­mais­tu­na:

  • Luonnon monimuotoisuuden ja maaseutumaiseman ylläpito
  • Vastuullinen energian ja luonnonvarojen käyttö
  • Paikallisten mahdollisuuksien hyväksikäyttö
  • Maan luontaisen viljavuuden hoitaminen
  • Vesien ja ilmakehän suojelu
  • Kotieläinten lajinmukainen hoito
  • Vastaa kuluttajien odotuksiin aidosta ja maukkaasta ruoasta
  • Maaseudun asutuksen säilyttäminen
  • Kanssakäyminen kuluttajien kanssa
  • Luomu tarvitsee uusia työntekijöitä

EU-Komission luomutiedotuskampanjan viestit

Teksti: Jukka Rajal