Opas Ruotsista: Kuinka syödä fiksusti?

17.3.2006

Kuinka syödä fiksusti? Kuinka syödään sekä terveellisemmin ja samalla ympäristöystävällisesti? Ja mitä se maksaa? Ruotsin kansanterveyslaitoksen opas havainnollistaa, mitä neljä eri tyyppistä kuluttajaa voittavat siirtymällä fiksumpiin ruokailutottumuksiin.

Opas on tarkoitettu ruokahuoltopäälliköille, ravitsemusneuvojille, kansanterveyden suunnittelijoille, opettajille ja koulujen kotitalouden opetuksen tueksi, julkisen sektorin elintarvikkeiden ostoista vastaaville, ja kuluttajaneuvojille sekä kuntien ympäristöohjelmien koordinaattoreille.

Oppaan sisältö perustuu koulutuspakettiin ”Ät S.M.A.R.T.”, jonka on laatinut Tukholman lääninhallinto sekä Ruotsin kansanterveyslaitoksen tutkimusraporttiin ”Vad kostar hållbara matvanor?”

SMART tarkoittaa sekä keholle että ympäristölle hyvää ruokaa. Ruokavalion arviointi perustuu viiteen osa-alueeseen:

• Suurempi osuus kasviksia,
  • Vähemmän tyhjiä kaloreita,
  • Luomun osuus kasvava,
  • Oikeanlaista lihaa ja vihanneksia sekä
  • Kuljetukset järkevöityviä.

Kansaterveyslaitoksen tehtävänä on edistää terveyttä ja ehkäistä sairauksia – ennenkaikkea riskiryhmien osalta hankkimalla ja toimittamalla tietoa hallinnolle, kunnille ja lääninhallituksille.

Hur man äter smart

Muuta materiaalia aiheesta: www.halsomalet.se/