Maan muokkausta monitoimikultivaattorilla: Ylieskolan tila

Miten parantaa maan muokkausta? Miten saada maan rakenne hyväksi? Näihin kysymyksiin vastattiin Ylieskolan tilalla vaihtamalla kyntöaurat raskaille savimaille sopivaan, järeään kultivaattoriin.
Ylies­ko­lan tila: Timo Ylies­ko­la

Timo Ylieskolan tila on kasvinviljelytila Varsinais-Suomessa Marttilan tasaisilla savimailla. Viljelyssä oli pitkään ollut pääasiassa kevätviljoja ja kevätöljykasveja. Pellot ovat pääosin tasaisia hie-tasavimaita.Maan kasvukunnon hoitoon on alettu panostaa.

• Kuivatus kuntoon
  • Pinnanmuotoilulla pintavedet hallintaan
  • Tiivistymät kuohkeutetaan mekaanisesti ja syväjuurilla talvehtivilla kasveilla
  • Maan tiivistäminen minimoidaan
  • Muokkaukset sängellä ajaen paripyörillä ja maata syvästä kääntämättäKasvipeitteisyys ja talvehtivien kasvien osuus suureksi

Muokkausmenetelmän muuttamisella kynnöstä kevennetyksi pyritään parantamaan pintamaan rakennetta ja säilyttämään maan kosteusolot tasaisempina. Kasvinjätettä pyritään jättämään suojaamaan maan pintaa ja vähentämään maasta tapahtuvaa haihduntaa. Kuorettumisen välttäminen on tärkeä tavoite, koska maissa on varsin paljon magnesiumia (noin 600 - 900 mg/l) ja Ca/Mg suhde on pieni, noin 4 - 5.

Muokkauksissa pyritään myös välttämään maa tiivistämistä, mitä varsinkin pitkään jatkunut vakokyntö tilalla on aiheuttanut. Muokkaustyöt tehdäänkin paripyörillä sängeltä. Kyntöauraa korvaamaan hankittiin järeä kultivaattori, käytetty Horsch FG Englannista. 4-rivisen kultivaattorin. Työleveys on 4,5 m ja piikkiväli 30 cm, piikkiakselien väli 80 cm, piikkien väli akselilla 120 cm ja vapaa korkeus piikkiakselien alla on 60 cm.Kultivaattori on melko kevyt vetää hanhenjaloilla varustettuna. Työsyvyys säädetään kuljetuspyörillä, joiden koko 400/60-15,5. Tämän kokoinen rengas on vähänkään kosteammissa olosuhteissa liian pieni ja tarvitaan liian suuri rengaspaine. Suunnitelmissa onkin vaihtaa pyörät isommiksi 500/55-17, koska kultivaattorin painaa noin 5000 kg.

Kultivointia täydennetään tarvittaessa syväkuohkeutuksella rikkomalla tiivistymät jankkuroimalla pelto. Jankkurointi tehdään kasvavaan nurmeen, kun maa on riittävän kuivaa. Nurmen juuristo ehtii vielä samana kesänä sitoa kuohkeutetun maan pysyvämmin kuohkeaksi. Mekaaninen kuohkeutus ja syväjuurisen apilan biologinen muokkaus yhdessä parantavat maan rakennetta syvemmällekin.

Tavoitteena oli löytää kultivaattori ilman tiivistävää pakkeria, työsyvyyden pitävällä ojaksella ja jossa on sopiva kevyt jälkihara. Tässä koneessa on 3-rivinen jälkihara järeillä ja joustavilla silmukkapiikeillä, joiden painotusta voidaan säätää. Ne rikkovat paakkuja, tasaavat maata ja jättävät juolavehnän ym juuret maan pintaan kuivumaan.

Kultivaattoriin hankittiin Bourgault Tillage Tools-pikavaihtokärjet sekä kolmet erilaiset kärjet.

Kapeimmat ovat 50 mm leveät pystykärjet, joilla tehdään syvempää muokkausta. 140 mm levyinen hanhenjalka sopii nurmen rikkomiseen alkuvaiheen muokkaukseen. 355 mm levyinen hanhenjalka leikkaa koko muokkauspohjan tasaisesti kauttaaltaan, koska piikkiväli on 300 mm.

Nurmen päättäminen tapahtuu kultivaattorilla vaiheittain. Ensin ajetaan 140 mm hanhenjaloilla maan pinta rikki matalaan ajaen, myöhemmin ajetaan 355 mm leveillä, läpileikkaavilla hanhenjaloilla.  Nurmen muokkaus suoraan 355 mm leveillä terillä muokaten ei toimi, koska se nostaa liian suuria maa-/juuripaakkuja, joiden rikkominen irtonaisina ei kultivaattorilla onnistu.

Tilalla on panostettu huolella maan kasvukunnon parantamiseen ja hoitamiseen. Kaikki käyttöönotetut toimenpiteet ovat pitkälle mietittyjä, mikä varmistaa onnistuneen lopputuloksen. Tähän mennessä kertyneet kokemukset ovat positiivisia ja kannustavat jatkamaan maanviljelyä maata hoitaen. Loputkin lohkot on tarkoitus ottaa kunnostuksen kohteeksi muistaen, että maanviljely on pitkäjänteistä, mutta myös palkitsevaa työtä.

Lataa ja lue tulostettava teksti: ("Valitse oppimateriaalin osa" -kohdassa alimpana)
Maan kasvukunnon hoitoa Ylieskolan tilalla 2019, pdf, 1 MB

Katso diaesitys:
Ylieskola T. Miten hoidan maan kasvukuntoa? 2019, pdf, 1,8 MB

Kirjoittaja: Jukka Rajala. 2019.
Kuvat: Timo Ylieskola, Ville Virtanen ja Jukka Rajala

Lue lisää OSMOsta ja tutustu muihin maan kasvukuntomateriaaleihin

Sivun toteutus: Jukka Rajala