Mitä tutkimuksessa selvitetään?

Vauhtivauva-tutkimus voi tuoda paljon uutta tietoa lasten kielelliseen kehitykseen vaikuttavista tekijöistä ja kuntoutusmahdollisuuksista.

Tutkimuksen tärkeimmät tavoitteet ovat selvittää, miten interventioryhmään osallistuminen vaikuttaa kielen kehitykseen vauva- ja taaperoiässä, ja miten kahden erilaisen intervention hyötyihin kielen kehitykselle vaikuttavat lapsen luki- ja kielihäiriöiden perinnöllinen riski, intervention ajoitus suhteessa lapsen ikään ja kehitysvaiheeseen sekä intervention mahdolliset sosioemotionaaliset hyödyt. Sosioemotionaalisilla hyödyillä tarkoitetaan muun muassa lapsen tunne-elämää ja käyttäytymistä, vanhempien hyvinvointia ja vanhemman ja lapsen vuorovaikutussuhdetta. Samalla tutkitaan, miten perinnöllinen luki- ja kielihäiriöriski näkyy vauvojen aivotoiminnassa ja kielen kehityksessä ja mitkä ympäristötekijät intervention lisäksi tukevat aivojen ja kielen hyvää kehitystä. Näihin kysymyksiin vastaamalla voidaan antaa suosituksia ja ohjeita tehokkaista keinoista, joilla tukea lasten kielen kehitystä siten, että tuki on oikeanlaista ja annetaan oikeaan aikaan ja oikeille henkilöille. Siten voidaan ennaltaehkäistä myös myöhempiä ongelmia lukemaan ja kirjoittamaan oppimisessa, koulunkäynnissä ja työelämässä sekä näihin usein liittyviä mielenterveyden ja itsetunnon haasteita.