Automuntlig svenska -projektin tavoitteena on selvittää, miten toisen ja vieraan kielen puhumista voidaan harjoitella ja arvioida automaattisesti digitaalisen välineen avulla. Edellisessä tutkimushankkeessa (
Projektia varten keskipitkän ruotsin suorittaneen täysi-ikäiset lukio-opiskelijat antavat lyhyen puhesuorituksen, jonka ruotsin kielen asiantuntijat arvioivat. Näiden arvioiden perusteella digitaalista välinettä koulutetaan.
Digitaalinen puheen automaattisen arvioinnin väline on hyödyllinen apuväline myös opettajille. Opiskelijat voisivat käyttää sitä myös itsenäiseen puhumisen harjoitteluun saamalla puhenäytteistään automaattisen arvion.
Uutta kieliteknologiaa hankkeessa luovat ja hyödyntävät pedagogiikan, tekniikan ja fonetiikan asiantuntijat Helsingin yliopistosta, Aalto-yliopistosta ja Jyväskylän yliopistosta. Lue lisää
Puheesta jo mitattavissa olevien puheen piirteiden (esim. tehtävän suorittaminen, ääntäminen, sujuvuus, laajuus ja tarkkuus) lisäksi AASIS-hankkeessa tutkitaan myös äännähdyksiä ja kehonkieltä (prosodiset ja nonverbaaliset vihjeet, esim. kasvojen ilmeet, eleet, päänliikkeet, hiljaisuudet, päällekkäinen puhe, vuoronvaihto). AASIS-hankkeessa kerättävä aineisto videoidaan, koska keskitymme oppijoiden suulliseen vuorovaikutukseen dialogitehtävissä.