Tietoa Automuntlig svenska -projektista

Ruotsin kielen suullisen taidon automaattiseen arviointiin tarkoitetun välineen kehittäminen on Automuntlig svenska -projektin ensisijainen tavoite.

Automuntlig svenska -projektin tavoitteena on selvittää, miten toisen ja vieraan kielen puhumista voidaan harjoitella ja arvioida automaattisesti digitaalisen välineen avulla. Edellisessä tutkimushankkeessa (DigiTala 2019-2023) kehitettyä digitaalisen arviointivälineen prototyyppiä ruotsin ja suomen kielen puhumisen arviointiin kehitetään edelleen tässä hankkeessa.

Projektia varten keskipitkän ruotsin suorittaneen täysi-ikäiset lukio-opiskelijat antavat lyhyen puhesuorituksen, jonka ruotsin kielen asiantuntijat arvioivat. Näiden arvioiden perusteella digitaalista välinettä koulutetaan.

Digitaalinen puheen automaattisen arvioinnin väline on hyödyllinen apuväline myös opettajille. Opiskelijat voisivat käyttää sitä myös itsenäiseen puhumisen harjoitteluun saamalla puhenäytteistään automaattisen arvion.

Tausta

DigiTala-hankkeessa (Suomen Akatemian rahoittama 2019–2023) tutkittiin toisen kielen puheen automaattista arviointia (ASA). Hankkeessa kehitettiin Moodle-työkalu, jolla voi automaattisesti arvioida suomea tai ruotsia toisena kielenä opiskelevien lukiolaisten suullisia kielitaitoja.

Yhteistyö

Uutta kieliteknologiaa hankkeessa luovat ja hyödyntävät pedagogiikan, tekniikan ja fonetiikan asiantuntijat Helsingin yliopistosta, Aalto-yliopistosta ja Jyväskylän yliopistosta. Lue lisää Ota yhteyttä -osiosta.

Muita tutkimuksia

DigiTala toiminnaksi - automaattinen puhumisen arviointi kotoutumista edistämässä (DTA) on Helsingin yliopiston, Aalto-yliopiston ja Jyväskylän yliopiston välinen projekti. DTA-projektin keskeisenä ajatuksena on parantaa puhutun suomen kielen automaattista arviointia (ASA) sekä kehittää automaattisen puhumisen arviointia kotoutumiskoulutukseen soveltuvaksi. Projektin tavoitteena on kehittää mobiilisovellus, joka arvioi automaattisesti suomi toisena kielenä (S2) -opiskelijoiden puhuttua suomen kieltä ja antaa palautetta opiskelijalle.

AASIS-hanke (Automatic assessment of spoken interaction in second language) perustuu aiemmassa DigiTala-hankkeessa saatuihin tuloksiin ja kokemuksiin. DigiTalassa kehitimme automaattiseen puheentunnistukseen ja arviointiin perustuvan työkalun arvioida, joka myös antoi automaattista palautetta suomen ja ruotsin oppijoille.

Puheesta jo mitattavissa olevien puheen piirteiden (esim. tehtävän suorittaminen, ääntäminen, sujuvuus, laajuus ja tarkkuus) lisäksi AASIS-hankkeessa tutkitaan myös äännähdyksiä ja kehonkieltä (prosodiset ja nonverbaaliset vihjeet, esim. kasvojen ilmeet, eleet, päänliikkeet, hiljaisuudet, päällekkäinen puhe, vuoronvaihto). AASIS-hankkeessa kerättävä aineisto videoidaan, koska keskitymme oppijoiden suulliseen vuorovaikutukseen dialogitehtävissä.