Pikku-SAGA pilottitutkimus

Tutkimus alkaa helmikuussa 2025

Pikku-SAGA alkaa pilottitutkimuksella, jonka tavoitteena on kehittää SAGA-malli taaperoikäisille, (0–2-vuotiaille) lapsille, sopivaksi. Huoltajia osallistetaan ja kutsutaan mukaan vanhempainiltoihin kevään aikana.

Pilottitutkimus

Pikku SAGA tutkimus kehittää SAGA-mallia sopivaksi taaperoikäisille lapsille varhaiskasvatuksessa yhteistyössä huoltajien kanssa. Tutkimus on projektin ensimmäinen vaihe, jossa kehitetään koulutusta henkilökunnalle, SAGA-tuokioissa käytettävää materiaalia (kuten dialogi- ja tunnekortteja) ja vuorovaikutusta huoltajien kanssa. Pilottitutkimuksen tuloksia hyödynnetään syksyllä 2025 alkavan laajemman tutkimuksen lähtökohtana.

Yhteistyö

Huoltajia osallistetaan projektiin kutsumalla heidät mukaan vanhempainiltoihin, joissa keskustellaan SAGA-mallista sekä ääneen lukemisen tärkeydestä. Huoltajia kannustetaan lukemaan lapsilleen kirjoja, lyhyitä tarinoita ja satuja SAGA-mallin mukaisesti. Perheillä on käytettävissä kaikki projektissa tuotettu materiaali ja halutessaan huoltajat voivat myös osallistua tutkimukseen. 

Projektin tausta

SAGA-projektissa kehettiin malli tukemaan 3–5-vuotiaiden lasten kehitystä jaetun tarinankerronnan kautta. Tässä pilottitutkimuksessa selvitetään, miten jaettu tarinankerronta sopii taaperoikäisille lapsille valikoitujen kuvakirjojen ja lyhyiden tarinoiden avulla. Tutkimus keskittyy lasten ja henkilökunnan vuorovaikutukseen yhteisten lukuhetkien aikana. Tämän lisäksi tehdään yhteistyötä huoltajien kanssa. Pilottitutkimuksen avulla voidaan saada yleistä tietoa pienten lasten kanssa toteutetuista lukuhetkistä ja kehittää SAGA-menetelmän koulutus- ja materiaalipaketti pienille lapsille, huoltajille ja päiväkodin henkilökunnalle soveltuvaksi. 

Projekti lyhyesti

Pilottitutkimukseen rekrytoidaan kaksi varhaiskasvatusryhmää pääkaupunkiseudun päiväkodista. Päiväkodin henkilökunnalle tarjotaan koulutusta vuorovaikutteisesta lukemisesta SAGA-mallin mukaisesti ennen tutkimuksen alkamista. Lasten huoltajia kutsutaan mukaan mallin kehittämiseen vanhempainilloissa. Aineisto kerätään henkilökunnan ja lasten välistä vuorovaikutusta videoimalla sekä henkilökuntaa ja huoltajia haastattelemalla. Tutkimukseen osallistuminen on vapaaehtoista. Henkilökunta, lapset ja huoltajat voivat osallistua SAGA-toimintaan, vaikka he eivät osallistuisi tutkimukseen. Pilottitutkimuksen tulokset julkaistaan kansainvälisissä tieteellisissä lehdissä.

Yhteistyö alkaa jo ennen pilottitutkimuksen alkua henkilökunnan koulutuksella ja vanhempainillalla. Suostumus tutkimukseen osallistumisesta varmistetaan kaikilta osallistujilta (henkilökunta, huoltajat ja lapset).

Sopivia kuvakirjoja tilataan ja jaetaan ryhmille yhdessä niihin sopivien dialogi- ja tunnekorttien kanssa. SAGA-hetkiin voivat osallistua kaikki ryhmän lapset, myös ne, jotka eivät osallistu tutkimukseen. SAGA-hetkiä videoidaan kolmena eri ajankohtana pilottitutkimuksen aikana, videointiin osallistuvat vain ne lapset, joilta on suostumus tutkimukseen osallistumisesta. 

Yksilö- ja ryhmähaastattelut toteutetaan tutkimuksen lopussa. Syksyllä 2025 alkava laajempi Pikku-SAGA tutkimus perustuu pilotti tutkimuksen tuloksiin.

Pikku-SAGA pilottitutkimuksessa kehitetään SAGA-mallia taaperoille sopivaksi ja osallistetaan huoltajia järjestämällä vanhempainiltoja kevään aikana.

Vanhempainiltojen tavoitteena on vahvistaa yhteistyötä huoltajien kanssa, ja ne koostuvat yhteisistä SAGA-lukuhetkestä sekä pienestä tarjoilusta. SAGA-hetkien tavoitteena on syventää ymmärrystä vuorovaikutuksesta ja jaetusta tarinankerronnasta. 

Kevään aikana henkilökunnalle tarjotaan koulutusta SAGA-mallin hyödyntämisestä lukutuokioiden aikana. SAGA-lukuhetket videoidaan kolmena eri ajankohtana tutkimuksen aikana ja materiaalia käytetään mallin toimivuuden arvioimiseksi ja mallin kehittämiseksi.

Pikku-SAGA projektia varten valitaan taaperoille uudet sadut, kuvakirjat ja tarinat ja kehitetään näihin sopivat uudet dialogikortit. Lisäksi otetaan käyttöön kommunikointia tukevaa kuvamateriaalia. 

Pienryhmissä järjestetään vuorovaikutteisia noin 5–15 minuuttia kestäviä lukuhetkiä useita kertoja viikossa.

Kaikki ryhmän lapset, myös ne, jotka eivät osallistu tutkimukseen, voivat osallistua SAGA-lukuhetkiin.

Lukuhetket videoidaan kolmena eri ajankohtana.

Lapsilta pyydetään suullinen suostumus videoitaviin lukuhetkiin osallistumisesta.

Videoitavat lukuhetket järjestetään ainoastaan niille lapsille, jotka ovat antaneet suostumuksen tutkimukseen osallistumisesta.  

Videoita analysoidessa keskitytään lasten ja henkilökunnan vuorovaikutukseen yhteisten lukuhetkien aikana.

Henkilökunta saa koulutusta vuorovaikutteisesta lukemisesta, reflektoivasta työskentelytavasta, mentalisaatioteoriasta (Kalland 2022) sekä lasten sosioemotionaalisen kehityksen teoriasta.

Helsingin yliopiston tutkijaopettaja tukee varhaiskasvatusyksikköä tutkimuksen aikana. Tutkijaopettaja on koulutettu varhaiskasvatuksen opettaja, joka on osa tutkimusryhmää.

Tutkimukseen osallistuva henkilökunta kutsutaan kevään aikana sekä yksilö- että ryhmähaastatteluihin. 

Haastatteluissa kartoitetaan henkilökunnan kokemuksia SAGA-koulutuksesta ja -lukuhetkistä sekä SAGA-mallin kehitysehdotuksia.

Huoltajille järjestetään vanhempainiltoja jo ennen tutkimusprojektin alkua, joissa esitellään SAGA-mallia ja keskustellaan vuorovaikutteisen lukemisen hyödyistä.

Huoltajia kannustetaan tuomaan tapaamisiin heille tärkeitä tarinoita ja satuja.

Yhteistyön edistämiseksi vanhempainiltoja järjestetään säännöllisesti.

Huoltajat, jotka haluavat osallistua tutkimukseen, kutsutaan haastatteluihin ennen tutkimuksen päättymistä.

Haastatteluissa kartoitetaan huoltajien kokemuksia yhteistyöstä, SAGA-hetkistä ja siitä, minkälaista opastusta he toivovat jaetun tarinankerronnan tueksi.