Kevään 2021 aikana keräsimme aineistoa Etelä-Suomen suomenkielisistä päiväkodeista. Kevään 2022 aikana rekrytoimme tutkimusta varten ruotsinkielisiä päiväkoteja ja lapsia Etelä-Suomesta.
Kummassakin aineistonkeruussa jaoimme päiväkodit SAGA-päiväkoteihin ja vertailupäiväkoteihin ja keräsimme aineistoa sekä ennen 10–12 viikon pituista interventiota, että sen jälkeen. Henkilökunta vastasi kyselylomakkeisiin ja piti päiväkirjaa SAGA-tuokioista. Heidän kokemuksiaan ja ajatuksiaan interventiosta kartoitettiin ryhmähaastattelussa. Projektin tutkimusassistentit kävivät päiväkodeissa ja lapset tekivät tehtäviä liittyen kielelliseen sekä tunne- ja vuorovaikutustaitojen kehitykseen. Keräsimme myös videomateriaalia SAGA-tuokioista analysoidaksemme lasten ja henkilökunnan vuorovaikutusta.
Ensimmäisen aineistonkeruun tulokset julkaistaan pian, ja jatkamme tällä hetkellä keväällä 2022 kerätyn aineiston analysointia.
Voit lukea lisää projektista sekä aineistonkeruusta julkaisussamme ”SAGA-Supporting Social-Emotional Development in Early Childhood Education: The Development of a Mentalizing-Based Intervention” (englanniksi)