Helsingin yliopiston työoikeuden opettajat ja Suomen työoikeus Hugo Sinzheimer -oikeustapauskilpailun ytimessä

Hugo Sinzheimer Moot Court Competition on kansainväliseen työoikeuteen ja EU-työoikeuteen keskittyvä kilpailu, jonka tavoitteena on syventää ja edistää työoikeudellista tietämystä ja osaamista Euroopassa.

Hasseltin oikeustalo Belgiassa tarjosi 15.6. estradin neljättä kertaa pidetylle eurooppalaiselle Hugo Sinzheimer Moot Court Competition -oikeustapauskilpailulle ja sen jännittävälle finaalille. Suomi voitti tämän kilpailun vuonna 2017, ja sai tänä vuonna tehtäväkseen koko kilpailun oikeustapauksen laadinnan.

Helsingin yliopiston oikeustieteellisen tiedekunnan tapauskomitean laatima oikeustapaus koski työntekijöiden osallistumisoikeuksia ja joukkovähentämisiä yritysryhmässä. Tapauksen laadinnasta vastasi Suomen tapauskomitea, jolla oli keskeinen rooli kilpailussa. Näin myös Suomen työoikeutta ja Teknologiateollisuuden työehtosopimusta tehtiin ainutlaatuisella tavalla tunnetuksi eurooppalaisella foorumilla.

Tapauskomitealla on tärkeä rooli kilpailun toteuttamisessa, sillä laadittavan tapauksen tulee heijastaa sekä kyseisen maan että EU-työoikeuden keskeisiä tulkintakysymyksiä. Komitean puheenjohtajana toimi työoikeuden ja kansainvälisen yksityisoikeuden professori Ulla Liukkunen, ja muita jäseniä olivat työ- ja sosiaalioikeuden apulaisprofessori Jari Murto, työtuomioistuimen presidentti emeritus, dosentti Jorma Saloheimo sekä lakimiehet Elmiira Kutvonen (Roschier) ja Hannele Vettainen (STTK). Komitean sihteerinä toimi tohtorikoulutettava Samuli Hiilesniemi.

Suomen tapauskomitean jäsenet toimivat myös kilpailun tuomioistuinkokoonpanossa tuomareina yhdessä arvostettujen eurooppalaisten työoikeuden professoreiden kanssa. Helsingin yliopiston opiskelijat kilpailivat tänä vuonna parhaan opiskelijatuomarin palkinnosta, jonka sai oik.yo Jenna Helenius. Oikeustapauskilpailun finaalissa toisensa kohtasivat Tanskan ja Alankomaiden joukkue, joista Tanska voitti kilpailun.

– Helsingin yliopiston työoikeuden opetukselle kilpailu tuo näkyvyyttä ja lisää kansainvälistä ulottuvuutta. Osallistuminen kilpailuun on ollut viime vuosina kiinteä osa työoikeuden oppiaineen toimintaa. Seuraavana vuonna tämä ainutlaatuinen kilpailu järjestetään Georgiassa, professori Ulla Liukkunen kertoo.

Kuva: Sigi Bodson.