Helsingin yliopisto menestyi maailman suurimmassa oikeustapauskilpailussa Vis Mootissa

Helsingin yliopiston joukkue sijoittui Vis Moot -oikeustapauskilpailussa Wienissä 64 parhaan yliopiston joukkoon 372 osallistuneesta yliopistosta. Hongkongissa kilpaillut Vis East -joukkue sai myös kunniamainintoja.

Maailman suurimmassa oikeustapauskilpailussa Vis Mootissa kilpaillut Helsingin yliopiston joukkue sai Wienissä kunniamaininnan vastaajan muistiosta. Lisäksi joukkueen jäsen Olga Jeganova sai henkilökohtaisen kunniamaininnan suullisesta esiintymisestä. Hongkongissa kilpaillut Vis East -joukkue sai puolestaan kunniamaininnan sekä kantajan että vastaajan muistioista. Vis Moot- ja Vis East -joukkueisiin kuuluivat Olga Jeganova, Rebecca Kramsu, Saara-Marja Lahtinen ja Malviina Linninen. Joukkueita valmensivat Santtu Turunen, Daniil Levanov ja Henrik Sajakorpi.

– Vis Moot -joukkueen lähes kahdeksan kuukauden projekti on nyt suoritettu. Tulokset olivat erinomaisia. Syksyn ja vuodenvaihteen muistioponnistelut palkittiin kolmella kunniamaininnalla neljästä mahdollisesta, Vis Moot -oikeustapauskilpailukurssin vastuuopettajana toiminut Santtu Turunen iloitsee.

Muistiovaihe on Turusen mukaan raskain osa kilpailua. Se edellyttää väsymätöntä tutkimusta, uuden ja selkeän kirjoitustavan opettelua ja myös uuden oikeudellisen ajattelutavan omaksumista. Vastaukset tapauksen oikeudellisiin ongelmiin eivät löydy oppikirjoista, vaan joukkueen on pystyttävä tuottamaan uutta tietoa ja suhtautumaan kriittisesti lähdeaineistoon.

– Luova oikeudellinen ajattelu on oikeustapauskilpailun keskeinen anti opiskelijalle. Oikeustapauskilpailu simuloi läheisesti käytännön edustajatyötä ja tarjoaa joukkueelle mahdollisuuden kokeilla omia siipiään tässä roolissa. Kilpailu osoittaa, että myös käytännön ongelmissa tarvitaan tutkimuksellisia valmiuksia, kykyä tuottaa uutta tietoa ja lähestyä asioita eri näkökulmista. Riippumatta siitä, millaisiin töihin kukin myöhemmin päätyy, luova juristi saa työstään enemmän iloa, Turunen arvioi.

Oikeustapauskilpailuun osallistuneet joukkueet harjoittelivat suullista esiintymistä tammikuun lopusta pääsiäiseen Helsingin yliopiston oppimiskeskus Aleksandriassa, asianajotoimistovierailuilla Helsingissä sekä kansainvälisissä harjoituskilpailuissa eli Pre-Mooteissa.

– Helsingin yliopiston joukkue osallistui Riikan, Milanon, Helsingin, Kööpenhaminan, Shanghain, White&Casen (Pariisi), ICC:n (Pariisi) ja August Debouzyn Pre-Mooteihin. Esiintymisharjoittelun lisäksi suullisessa vaiheessa hiotaan argumentteja ja mietitään, mistä kilpailutapauksessa on kysymys ja mikä tapauksessa on tärkeää. Myöskään sosiaalista ulottuvuutta ei sovi unohtaa: harjoituskilpailuissa tutustutaan muiden yliopistojen joukkueisiin, tapahtumien järjestäjiin ja välimiehinä toimiviin asiantuntijoihin, Turunen kertoo.

– On myös oleellista muistaa, että joukkue edustaa koko projektin ajan omaa yliopistoaan. Edustustehtävän kannalta keskeistä ei ole vain menestys tulostaululla, vaan myös mielikuva, jonka joukkue jättää ja kontaktit, joita joukkue luo ja ylläpitää.

Turunen haluaa korostaa erityisesti tiimityön ja joukkuehengen merkitystä hankkeelle.

– Tämä vuosi oli poikkeuksellinen. Vaikka hanke on intensiivinen ja raskas, kaikki tukivat toisiaan ja yhteistyö oli palkitsevaa. Uskon, että hieno tulos on väsymättömän tiimityön ja erinomaisen joukkuehengen ansiota.

– Haluan myös kiittää kanssani valmentajina toimineita Daniil Levanovia (HPP) ja Henrik Sajakorpea (Roschier) suuresta työstä joukkueen eteen ja toimivasta sekä hauskasta yhteistyöstä hankkeen aikana. Valmentajien tiimihenki oli varmasti hyvä esimerkki myös joukkueelle, Turunen päättää.

Vuoden 2020 Vis Moot-joukkueeseen voi hakea syyskuun alussa.

Willem C. Vis International Commercial Arbitration Moot on kansainvälisen välimiesmenettelyn ja kauppaoikeuden aloille sijoittuva oikeustapauskilpailu. Kilpailu huipentuu viikon kestävään suulliseen loppukilpailuun Wienissä. Alkukierrosten jälkeen 64 eniten pisteitä saanutta joukkuetta pääsevät eliminaatiokierroksille. Sisarkilpailu Vis East järjestetään Hongkongissa ja siihen osallistui tänä vuonna noin 90 joukkuetta. Suullisia kilpailuja edeltää kirjallinen vaihe, jossa laaditaan ensin kantajan muistio välimiesoikeudelle. Tämän jälkeen laaditaan vastaajan puolesta muistio vastauksena toisen yliopiston kantajan muistioon. Suullisen vaiheen kilpailuja edeltävät myös useat harjoituskilpailut eli Pre-Mootit. Vis Moot kuuluu prosessi- ja insolvenssioikeuden oppiaineen opetustarjontaan, ja kurssin vastuuopettajana on toiminut Santtu Turunen.

Lisätietoja Vis Mootista: The Annual Willem C. Vis International Commercial Arbitration Moot / Vis East Moot Foundation

Lisää Helsingin yliopiston Vis Moot-joukkueesta/ projektista: https://www.facebook.com/vismoothelsinki