Matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan alumni-ilta

Tervetuloa Helsingin yliopiston matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan syksyn 2023 alumni-iltaan! Ohjelman löydät tältä sivulta. Ilmoittautuminen tapahtumaan on päättynyt 3.11.

Aika: ti 7.11. 2023 klo 17:00 -20 (Luonnontiedelukiovierailu 16-17)

Paikka: Kumpulan kampus, Physicum aula (Gustav Hällströminkatu 2A, Helsinki)

Tekoäly, ALD, ilmasto, kvanttiteknologia, inversiomatematiikka, kemian kiertotalous, avaruustutkimus…  Tule kuulemaan kuinka Kumpulan tieteenalat vastaavat globaaleihin haasteisiin ja muuttavat maailmaa!

Olet lämpimästi tervetullut Matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan alumni-iltaan Kumpulan kampukselle. Tällä kertaa kierrämme kampuksella tutustumassa osastojen monipuoliseen toimintaan – verkostoitumista, vuorovaikutusta ja opiskelukavereiden seurasta nauttimista unohtamatta!

16:00-17:00 Opastettu vierailu Helsingin luonnontiedelukioon (Lähtö Physicumin aulasta)

17:00-17:20 Tilaisuuden aloitus ja dekaanin tervehdys

17:20-17:30 Opastus ja siirtyminen osastoille

17:30-19:00 Osastojen ohjelmaa

19:00-20:00 Kaikille yhteinen ohjelma jatkuu. Tarjolla iltapalaa ja verkostoitumista. (Physicumin aula)

20:00 Tilaisuus päättyy

Katso osastojen ohjelma ja ilmoittaudu mukaan!

Fysiikan osasto:

17:30 Tervetuloa, prof. Kari Rummukainen Sali E207

17:30-18:00 Avaruusfysiikka nyt! prof. Minna Palmroth

18:00-19:00 Laboratoriokierrokset:

• Sirontalaboratorio
  • Elektroniikan tutkimuslaboratorio
  • Ilmaisinlaboratorio
  • Röntgenlaboratorio

Geotieteiden ja maantieteen osasto:

17:30-18:00 Esitelmä: Orce - Euroopan varhaisin ihmisasutus. Anu Kaakinen, Miikka Tallavaara, Suvi Viranta ja Juha Saarinen (D112)

18:30-19:00 Maantieteen & geologian tietovisa – opiskelijajärjestöt MaO & Vasara (Mantsan sohvilla)

Non-stop ohjelmaa:

• Taita Research Station info point – Enrico di Minin presenting (A113-114) (in English)
  • Tutustu tiedeluokkaamme Geopisteeseen – William Smolander (maantieteen valopihan hiekkalaatikolla)
  • Drooni-esittelypiste – Arttu Paarlahti (maantieteen valopihan VR-koppi)
  • Seismic Instrument Pool/Seisminen laitepooli esittelypiste (geotieteiden valopiha)

INAR

17:30-19:00 Vieraile INAR:in osastoilla:

• Station(s) Measuring Ecosystem – Atmosphere Relations (SMEAR) – vierailu Urban-SMEAR, Helsinki, asemalla, professori Timo Vesala (lähdemme asemalle Physicum:n aulasta, ulkovaatteet mukaan)

• Ilmakehämittalaitteet, laboratoriokierros, laboratorioinsinööri Pekka Rantala (Physicum 4 krs.)

• Aerosol, Clouds and Trace Gases Research Infrastructure (ACTRIS) Kalibrointilaboratorio, yliopistotutkija Nina Sarnela (Physicum 2 krs.)

• Ilmakehän ja ilmaston osaamiskeskus ACCC (Atmosphere and Climate Competence Center), Suomen Akatemian lippulaivahanke, esittely, dosentti Hanna Lappalainen (Physicum 2 krs. huone  C208 "Kvantti")

• Climate University, Ilmastoasiantuntija-koulutus, vanhempi yliopistonlehtori Taina Ruuskanen ja tutkijatohtori Kenneth Peltokangas (Physicum 2 krs. huone  C208 "Kvantti")

Kemian osasto:

Opastettuja laboratoriokierroksia (ohjelma täsmentyy myöhemmin). (Chemicum)

Matematiikan ja tilastotieteen osasto:

17:30-17:45 Tutustuminen Ratkomoon (Exactum 3. krs)

17:30-19:00 Tutustuminen tiedeluokka Summamutikkaan (Exactum 3. krs)

17:45-19:00 Esitykset (C323):

• Opettajankoulutus, matematiikan opetus ja tutkimus, Anne-Maria Ernvall-Hytönen
  • Tilastotieteen opetus ja tutkimus, Leena Kalliovirta
  • Ainejärjestöt ja niiden yhteistyö koulutusohjelmien kanssa, Alexander Oiling

Tietojenkäsittelytieteen osasto:

17:30-18:50 Osaston tutkijat esittelevät tutkimustuloksiaan posterisessiossa (Exactumin aula)

17:30-18:50 Kolmen koulutusohjelman vetäjät esittelevät Tietojenkäsittelytieteen kandiohjelman, maisteriohjelman ja datatieteen maisteriohjelman opetussuunnitelmia ja keräämme palautetta opetussuunnitelmista.

Ohjelmajärjestelyjen ja tarjoiluiden vuoksi tilaisuuteen on ennakkoilmoittautuminen. Valitse ensin, mihin tiedekunnan osaston ohjelmaan haluat ensisijaisesti osallistua.

Voit halutessasi kierrellä myös muiden osastojen esittelypisteillä. (Huomaathan, että joihinkin kohteisiin voidaan ottaa vain rajallinen määrä osallistujia). Valitsemalla osaston ohjelman, ilmoittaudut koko tapahtumaan.