Tervetuloa lukemaan Kemiauutisia 2020

Vuoden 2020 julkaisu jatkaa lehden upeaa perinnettä Helsingin yliopiston kemian osaston opiskelukulttuurin, ihmisten ja tutkimuksen esittelyssä.

Digitaalisena ilmestynyt julkaisu sisältää 26 artikkelia, joita on ollut laatimassa yli 30 kirjoittajaa. Lehdessä on tuttuun tapaan juttuja kolmella kielellä. Painettu lehti tulee jakoon karanteeniajan jälkeen, toivottavasti viimeistään kesäkuun alussa. Lehti on kemian osaston yhteinen ponnistus ja suuri kiitos erityisesti päätoimittaja Johannes Pernaalle.

– Vuoden 2020 julkaisun myötä lehteen tehtiin muutamia luettavuutta parantavia toimituksellisia päivityksiä. Uudistuksista tärkein on rakenteen selkeyttäminen – saman kategorian artikkelit sijoitettiin peräkkäin. Näin osaston voi lukea läpi ilman, että tekstejä täytyy etsiä lehden eri puolilta, kertoo Johannes Pernaa.

Lisäksi käyttöön otettiin uudet aihekohtaiset teemat, joita tässä numerossa edustaa artikkelikategoria Advanced Spectroscopy in Chemistry (ASC).

Kemian osaston opetusta kehitetään aktiivisesti digiloikan kautta. Aiheesta on uudessa julkaisussa useampi artikkeli. Digitaalisten ominaisuuksien kehittämistyö on ajankohtaista, sillä valmiudet digiratkaisujen rakentamiseen ja käyttämiseen kehittyvät nopeasti sekä Suomessa että kansainvälisesti.

Kemiauutiset vahvistaa myös digitaalista julkaisuaan. Ensimmäisinä kehitetään lehden elektronista jakelua ja tallentamista. Tallennusta on kehitetty arkistoimalla lehti Helsingin Yliopiston digitaaliseen HELDA-arkistoon. HELDA parantaa lehden käytettävyyttä tarjoamalla mm. pysyväisosoitteen, kuvailutiedot ja hieman analytiikkaa lehden kehittämisen tueksi, esimerkiksi latausmääriä pystytään seuraamaan.

Lue Kemiauutiset2020