Pienhiukkasia muodostuukin myös suurkaupunkien saastuneessa ilmassa

Helsingin yliopiston Ilmakehätieteiden keskuksen (INAR) tutkijat ovat löytäneet pienhiukkasia suurkaupungeissa tuottavan mekanismin.

Nykyisten teorioiden valossa nanometrin kokoisia hiukkasia ei pitäisi syntyä saastuneilla alueilla. Havaintojen perusteella pienhiukkasia on havaittu syntyvän suurissa varsin saastuneissa kaupungeissa kuten Shanghaissa, Nanjingissa ja Pekingissä.

Ilmakehätieteiden keskuksen (INAR) tutkijat ovat yhdessä Fudanin yliopiston tutkijoiden kanssa löytäneet mekanismin, joka kertoo, mitkä molekyylit osallistuvat uusien nanometrin kokoisten hiukkasten syntymiseen. Tutkimuksen tulokset on nyt julkaistu Science-lehdessä

– Pienhiukkasten syntymiseen tarvitaan rikkihappoa ja dimetyyliaminia. Nämä molekyyliryppäät kasvavat molekyyli molekyyliltä ja muodostavat uusia pienhiukkasia myös saastuneissa olosuhteissa, kertoo akateemikko Markku Kulmala

Professori Tuukka Petäjän mukaan tutkimustulokset on mahdollistanut vuosia kestänyt mittalaitteiden ja analyysimenetelmien kehittäminen, jossa ilmakehätieteiden keskuksen tutkijat ovat olleet avainasemassa. Yhdessä esimerkiksi spin-off-yritysten (Airmodus Oy, Particle Size Magnifier, PSM; Karsa Oy, Chemical Ionization Mass Spectometer, CI-APiTOF) ja virolaisen Airel Ltd (Neutral Cluster and Air Ion Spectrometer, NAIS) on kehitetty mittalaitteet, jotka mahdollistavat uusia tieteellisiä läpimurtoja ilmakemiassa ja aerosolifysiikassa.

Helsingin yliopiston ilmakehätieteiden tutkimus arvioitiin vastikään maailmassa sijalle 15. Global Ranking of Academic Subjects -vertailun julkaisi kansainvälinen Shanghai Ranking.

Lisätiedot:

akateemikko Markku Kulmala, markku.kulmala@helsinki.fi
professori Tuukka Petäjä, tuukka.petaja@helsinki.fi

Kulmala, M., Kerminen, V.-M., Petäjä, T., Ding, A.J. and Wang, L. (2017) Atmospheric Gas-to-Particle Conversion: why NPF events are observed in megacities? Faraday Discuss.200, 271-288, doi: 10.1039/c6fd00257a.

Yao, L., Garmash, O., Bianchi, F., Zheng, J., Yan, C., Kontkanen, J., Junninen, H., Mazon, S.B., Ehn, M., Paasonen, P., Sipilä, M., Wang, M., Wang, X., Xiao, S., Chen, H., Lu, Y., Zhang, B., Wang, D., Fu, Q., Geng, F., Li, L., Wang, H., Qiao, L., Yang, X., Chen, J., Kerminen, V.-M., Petäjä, T., Worsnop, D.R., Kulmala, M. And Wang, L. (2018) Atmospheric new particle for-mation from sulfuric acid and amines in a Chinese megacity. Science.