Opiskelijoiden mielenosoitus jatkuu Kumpulassa ja Viikissä

Joukko opiskelijoita on tänä aamuna vallannut ala-aulan tiloja Kumpulan Physicum-rakennuksessa ja Viikin Biokeskus 3:ssa. Opiskelijat ovat tärkeä osa yliopistoyhteisöä, ja tiedekuntien johto ymmärtää opiskelijoiden huolen toimeentulosta.

Valtaajat ovat kertoneet haluavansa osoittaa kannatusta opiskelijoiden viikko sitten tiistaina Helsingin yliopiston päärakennuksella tekemälle valtaukselle, joka vastustaa hallituksen aikeita leikata opiskelijoiden tukia.

Valtaukset niin päärakennuksessa kuin Viikissä ja Kumpulassa ovat sujuneet rauhallisesti ja hyvässä yhteisymmärryksessä: ei ole ilmennyt turvallisuusongelmia eikä vahingontekoa.

Matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan dekaani Sasu Tarkoma tapasi opiskelijoita tiistaiaamuna ja kertoi yhtyvänsä rehtori Sari Lindblomin viikko sitten ilmaisemaan huoleen mahdollisista tukien leikkauksista ja opiskelijoiden toimeentulosta.

"Jo Helsingin yliopiston ennen vaaleja julkaistuissa hallitusohjelmatavoitteissa todettiin, että opiskelijoille olisi varmistettava olosuhteet, mukaan lukien opintososiaaliset edut, jotka mahdollistavat opintoihin keskittymisen", Tarkoma muistuttaa.

Myös bio- ja ympäristötieteellisen tiedekunnan dekaani Jaakko Kangasjärvi nostaa esiin, miten hallituksen suunnitelmissa on erityisen ristiriitaista, että hallitus heikentää opiskelijoiden taloudellista tukea samaan aikaan, kun se haluaa lyhentää opiskeluaikoja. Hänkin keskusteli valtaajien kanssa kampuksella tiistaiaamuna.

Helsingin yliopiston uutinen (19.9.2023): Rehtori Lindblom jakaa opiskelijoiden huolen mahdollisista tukien leikkauksista

Helsingin yliopiston näkemyksiä hallituskaudelle 2023-2027