Miten metsien hiilinielut toimivat? Kuuntele Veden kierto -podcast

​​​​​​​Mikä on metsien merkitys ilmastonmuutoksen torjunnassa? Biogeokemian dosentti Mari Pihlatie avaa hiilinielukeskustelua metsien näkökulmasta.

Veden kierto -podcast-sarjan neljännessä osassa apulaisprofessori, biogeokemian dosentti Mari Pihlatie esittelee Jenni-koivun ja puhuu metsien merkityksestä hiilinielukeskustelussa. Hyytiälässä nauhoitetussa jaksossa Pihlatie kertoo myös viimeaikaisista tutkimustuloksista liittyen dityppioksidi N2O:n kiertoon, veden kiertoa unohtamatta.

Veden kierto on Helsingin yliopiston Ilmakehätietedien keskuksen INARin tuottama podcast, jossa ilmakehätieteiden tutkijat avaavat tutkimustaan. Jaksot on nauhoitettu Helsingin yliopiston Hyytiälän tutkimusasemalla.

Kuuntele jakso alta:

Mari Pihlatie työryhmineen on tutkinut puiden veden kierron lisäksi muun muassa puiden dityppioksidikiertoa. Dityppioksidi N2O on yhdiste, joka tunnetaan paremmin ilokaasuna. Jenni-koivu on tärkeä monien SMEAR-metsän puiden tavoin tutkimuksen kulussa.

Ilmakehätieteiden keskus INAR julkaisi podcast-sarjan veden kiertokulusta