Pelin idean keksi Helsingin yliopiston professori Anne-Maria Ernvall-Hytönen jo ennen koronaa ja sitä on sen jälkeen ensin palloteltu kahden tutkijatohtorin, Heurekan asiantuntijoiden sekä professori Samuli Siltasen kesken.
Tutkijat kehittelivät ja testasivat peliä ensin virtuaaliversiona, mutta nyt matikkataitoa kehittävä Pelastaja on kaikkien saatavana lautapelinä. Pelin on valmistanut kotimainen Tactic Games ja sen visuaalisen ilmeen on suunnitellut Evelyn Nimtz. Lopullisessa toteutuksessa oli mukana myös matematiikan lippulaivaprojekti Fameflagship sekä Heureka.
Pelilaudalla liikkuu pelastajia, joiden työnä on sammuttaa tulipaloja kaupungin rakennuksista. Pelaajat kulkevat laudalla käyttäen liikkeitä, jotka vastaavat kompleksilukujen laskutoimituksia.
– Pelin etenemisessä voi hyödyntää kompleksilukuja mutta sitä voi pelata, vaikka ei osaisikaan kompleksilukuja ja lupaus on, että pelaamalla voi oppia matematiikkaa, sanoo Samuli Siltanen.
Matematiikan tiedekasvatusluokka Summamutikassa vierailleet lapset ovat testanneet peliä, jonka suositusikä on 12 v. Nuoremmatkin pelaajat pärjäävät joko vanhempien avustuksella tai niin, että liikkumiseen käytetään ainoastaan askelkortteja, eikä temppukortteja, joilla pääsee etenemään nopeammin.
Kompleksiluvuista syvällisemmin kiinnostuneille tarjotaan kylkiäisenä lisätietoa lukemalla tai katsomalla videon Samun tiedekanavalta.
Peli on myynnissä Heurekassa.