Kumpulan Learning Together -kollokvio tarjoaa näkökulmia opetuksen ja oppimisen kehittämiseen

Kumpulan kampuksella alkoi 29.1. luentosarja, joka kutsuu pohtimaan, mitä oppiminen ja opetus voisivat tulevaisuudessa olla. Learning Together -kollokvio kysyy, millainen on tulevaisuuden työelämä ja se yhteiskunta, johon opiskelijoiden pitäisi valmistua? Tai entä kun opiskelu ja oppiminen eivät pääty koskaan?

Jaakko Kurhila, Helsingin yliopiston digitalisaatiojohtaja, pohti esityksessään ”Tensions Rising for the Eternal Ivory Tower: Education as a Service” laajasti yliopistokoulutuksen asemaa nykymaailmassa. 

- Yliopiston ytimessä on huipputieteen edistäminen, mutta samaan aikaan yliopiston tulee olla yhteydessä ympäröivään yhteiskuntaan. Yliopistomaailman pitää kehittyä maailman muuttuessa, ja yliopiston isoja kehityshaasteita onkin haluttomuus riskinottoon uudistumisessa, Kurhila sanoi. Tallenteen Jaakko Kurhilan luennosta voit katsoa Unitubessa

Teemu Roos, Helsingin yliopiston tietojenkäsittelytieteen professori, puhui otsikolla “Same but different – Making online education scalable but personal”. Roos käytti esimerkkinään huippusuosion saavuttanutta Elements of AI -verkkokurssia, joka esittelee tekoälyn perusteita.  

- Kurssia lähdettiin alusta saakka työstämään koko kansan Mooc-kurssina, jonka “Pihtiputaan mummokin ymmärtäisi”, Roos kertoi. Hän mainitsikin inspiraationaan aikoinaan TV 2 -kanavalla nähdyt Tietoiskut, joiden kohderyhmänä olivat aivan kaikki suomalaiset. Tallenteen Teemu Roosin luennosta voit katsoa Unitubessa

Roos asetti tavoitteet korkealle myös kurssin palkitsevuuden suhteen: 

- Entä jos opiskelija ajattelisi nykyään yleisen ”viivyttelen Netflixin parissa ennen kuin aloitan opiskelun” sijaan toisin päin: ”viivyttelen opiskelun parissa ennen kuin aloitan Netflixin katsomisen”? 

Kumpulan kollokvion tarkoitus ei ole antaa vastauksia, vaan ennemmin herättää kysymyksiä ja ajatuksia opetuksen kehittämisen pohjaksi. Molempien luentojen jälkeen käytiinkin vilkasta keskustelua. Kurhilan luento herätti monia kysymyksiä siitä, onko yliopisto hänen kuvailemansa kaltainen pyramidi, jossa onnistujia ovat vain huippututkijoiksi päätyvät, ja Roosin luennon jälkeen taas keskusteltiin käytännönläheisemmin siitä, miten toteutetaan onnistunut verkkokurssi. 

Kevätlukukauden aikana järjestetään yhteensä seitsemän kollokviotilaisuutta, joiden puhujat ja aiheet vaihtelevat laidasta laitaan. Tilaisuuksien pääkieli on englanti, mutta keskustelua voidaan käydä myös suomeksi. Luentoja yhdistää eteenpäin katsominen: mitä kaikkea muutakin oppiminen on kuin luennolla istumista? 

Seuraavalla luennolla maanantaina 24.2. klo 15 Aalto-yliopiston kansainvälisen liiketoiminnan professori Kristiina Mäkelä puhuu tulevaisuuden työelämästä otsikolla ”Changing nature of work”. Luento on seurattavissa myös etänä, ja tallenne tulee myöhemmin saataville Unitubeen. 

Muut kevään puhujat ovat Veli-Pekka Luoma (Nokia SW Digital Intelligence), Oona Ylänkö & Oleksii Martynovskyi, (Hive Helsinki), Göte Nyman, (Psykologian professori emeritus, Helsingin yliopisto) ja Teemu Leinonen (Uuden median muotoilun ja oppimisen professori, Aalto-yliopisto). Kollokvion sivuilta voit lukea tarkemmat tiedot, ja sieltä löytyvät myös linkit ilmoittautumislomakkeisiin ja luentostriimeihin. 

Luentosarjan järjestää Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta osana Kumpulan verkosto-oppimisen pilottiprojektia. Pilotti tutkii uusia tapoja tukea jatkuvaa oppimista. Lisätietoja antaa projektisuunnittelija Aino Haavisto, aino.r.haavisto@helsinki.fi